‘Tuincentrum van de toekomst moet kiezen’

Bij de verkoop van tuinplanten gaat er in de toekomst een splitsing ontstaan in tuincentra die zorgen voor beleving en verkooppunten die min of meer vanuit een magazijn werken. Dat zei Cor van Gelderen van Plantentuin Esveld uit Boskoop tijdens de tweede sessie van ‘Rond de groene tafel’ bij GrootGroenPlus.

Tijdens deze sessie werd gediscussieerd over hoe het tuincentrum van de toekomst er uit ziet. Van Gelderen benadrukte dat tuincentra voor meer beleving moeten zorgen dan nu gebeurt. „De beleving die tuincentra consumenten willen laten ervaren is een marketingconcept en geen werkelijke beleving; de authenticiteit ontbreekt. Tuincentra gaan de Nederlandse winkelcentra achterna: deze zijn in Dordrecht, Utrecht en Leiderdorp allemaal hetzelfde.”

Groene vingers

En over medewerkers met groene vingers zegt Van Gelderen: „Ik denk dat consumenten het waarderen als ze worden geadviseerd door een medewerker die de informatie niet uit een digitaal systeem haalt maar zelf ervaring heeft met planten.”
Aan de andere kant ziet Van Gelderen ook dat er consumenten zijn voor wie beleving minder belangrijk is. „Zij kopen net zo makkelijk via internet en de levering van deze planten kan prima vanuit een magazijn plaats vinden.”

Beleving versus digitalisering

Deelnemer aan de discussie was ook Sander Verhorik van Peak Retail. Hij bepleitte juist dat het door hen ontwikkelde systeem, waarbij tuincentrummedewerkers en consumenten op de vloer via een groot tablet informatie kunnen krijgen, de toekomst heeft. „Het is een goede manier om de kennis op de winkelvloer op peil te houden”, zei hij. Van een gebrek aan beleving door digitalisering wilde Verhorik niets weten. „Consumenten en tuincentrummedewerkers ervaren het systeem juist als extra service.”

Bekijk ook een toelichting van Cor van Gelderen in dit filmpje.

Cor van Gelderen (links) pleitte voor ‘groene beleving en autenthiciteit’ bij tuincentra. Sander Verhorik ziet voor tuincentra vooral digitale mogelijkheden.

Deelnemers aan de tweede Rond de groene tafel-sessie van links naar rechts: Paul Machielsen van kwekerij en tuincentrum Abbing, Fokko zur Muhlen van Van Vliet New Plants, Marcel Haarbosch van GrootGroenPlus, gespreksleider Emiel van den Berg, Cor van Gelderen van Plantentuin Esveld en Sander Verhorik van Peak Retail.