Uw bedrijfsresultaat hangt wellicht af van negen seconden!

Alleen als ik onder de douche sta, meen ik dat ik kan zingen. Allerlei wereldhits behoren tot mijn repertoire. Deze krijgen mijn persoonlijk stempel en ook een volstrekt nieuw ritme.

Het lied ‘Seven seconds’ van Youssou N’dour en Neneh Cherry weet ik inmiddels te overtreffen. Dat komt niet vanwege mijn karakteristieke zangtalent. Dat komt omdat ik heb vastgesteld dat het niet om zeven, maar om negen seconden gaat in het leven.

Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat de concentratieboog van de gemiddelde surfer op internet negen seconden is. De Amerikaanse wetenschapper Ted Selker heeft dat uitgeplozen. Volgens communicatiedeskundigen blijft de concentratie bij een onderwerp uiterst kort vanwege de ontembare hunkering naar nieuwe nog concretere informatie. Als de gezochte informatie niet in een oogopslag gesignaleerd wordt, is de aandacht weg.

Bij radio en tv is men al jaren bekend met het feit dat de concentratie zo super vluchtig is. Vandaar dat nieuwsitems in eenvoudige brokken worden voorgeschoteld. Een item mag hooguit enkele tientallen seconden in de uitzending zijn. Ingeval de boodschap dan nog niet is overgebracht, zappen u en ik naar de volgende zender. In de race van het dagelijks leven zit blijkbaar het gros van de mensheid niet meer te wachten op gedegen achtergrondinformatie.

Voor zover dit gegeven bij u nog niet bekend mocht zijn, kunt u daarmee op verschillende manieren uw voordeel doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ieder plantlabel meteen in het oog springt en bondig de relevante informatie geeft. Ook kunt u de naamsbekendheid van uw bedrijf vergroten met een modern strak logo. Op die manier sluit u aan bij de marketingstrategie die rekening houdt met de supersnelle eerste indruk.

Als u zelf eveneens een beperkt concentratieboogje heeft, dient u in overeenkomstenland steeds vaker op uw tellen te passen. Zo maar ‘ja’ of zo maar ‘nee’ zonder te kijken naar de letters op bladzijde twee en volgende, kan verstrekkende gevolgen hebben. De kleine lettertjes op die bladzijden nemen hand over hand toe vanwege risicoafdekking of om u als wederpartij wellicht een oor aan te naaien. Kortom: neem de tijd om te lezen zodat ook u onder de douche vrolijke liedjes kunt blijven zingen.