Verslagenheid in sector door overlijden Ronald Moerings

In de sector is met verslagenheid gereageerd op het plotselinge overlijden van waterplantenkweker Ronald Moerings. Met Moerings verliest de boomkwekerijsector een toonaangevende ondernemer.

„Vol ongeloof. Dit is niet te bevatten”, reageert beursmanager Jos van Lint op het overlijden van Ronald Moerings. Bij het bestuur van Plantarium zijn ze eigenlijk nog sprakeloos over het feit dat Moerings maandagavond verongelukte met zijn auto op de Duitse autobaan. „Zo nutteloos en zo triest.”
Moerings kreeg in 2014 een zilveren speld. Plantarium-voorzitter Jan Willem Griep roemde hem bij de overhandiging om zijn passie voor het ondernemen en om het plezier dat hij uitstraalt bij het uitoefenen van zijn vak. Maar hij noemde Moerings ook een voorbeeld van een ondernemer die ook in economisch moeilijke tijden succesvol blijft.

Moerings is een ondernemer die het samen met zijn team al 20 jaar voor elkaar krijgt om jaarlijks te groeien en zich te ontwikkelen tot een van de meest toonaangevende bedrijven binnen de boomkwekerij en vaste plantensector. Dat leverde de ondernemer met zijn bedrijf dit jaar de 78e plek op in de Hillenraad 100. Een stijging van een paar plekken ten opzichte van 2014. Deze plek in de Hillenraad dankt de kweker aan het feit dat hij een rasondernemer is, aldus de samenstellers van de lijst van meest toonaangevende glastuinbouwbedrijven.’ Als alle ondernemers in Tuinbouw Nederland zo in hun vel zaten als Moerings dan liep er niemand meer te klagen over de lage prijzen in de retail.’

Moerings was een ondernemer met een visie. Hij zocht continu naar vernieuwing en verbetering onder het motto ’Als je niets doet, gebeurt er ook niks.’ Altijd boordevol nieuwe ideeën.
Ook over verkopen had hij een duidelijke mening. „Je moet gezien worden om te kunnen verkopen”, zei hij vorig jaar tegen de boomkwekerij in januari. En hij zorgde dat hij gezien werd. Hij stond op beurzen, maar zocht zijn klanten ook actief op. Keek hoe zijn producten erbij stonden, vroeg bij personeel en consument waar behoefte aan was en keek zelf kritisch naar mogelijkheden om de verkoop te verbeteren.

Moerings staat bij klanten en collega-kwekers bekend als ondernemend, enthousiast, energiek en positief. „Als zo iemand zo plotseling wegvalt, blijf je sprakeloos achter”, aldus Van Lint.