Voorman VNO-NCW: ‘Zorg dat je bekend bent in buitenland’

De export kan pas groeien als Nederland in het buitenland beter bekend is als land van bomen en bollen. Dat zei Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, op de eindejaarsbijeenkomst van Anthos.

Volgens de voorzitter van de landelijke ondernemingsorganisatie is de bekendheid van Nederland nog onvoldoende. „Nederland verdient vooral aan de export, voor groei in de afzet moet je naar het buitenland toe, en bomen en bollen zijn iconisch. Maar zorg wel dat het buitenland je kent. Maak meer reclame dan nu.”

Nederland moet meer gebruikmaken van internationale uithangborden als voetbalcoach Guus Hiddink en autocoureur Max Verstappen, aldus De Boer. Dat dat werkt, illustreerde hij met een voorbeeld. „Koreanen wilden een vestiging in Europa openen. Ze kozen Nederland. Niet omdat ze ons land kennen van ondernemers, maar van Hiddink.”

’Bundel kennis over export’

De Boer pleitte voor kennisbundeling over de export. „Het is nu versnipperd. Iedereen is bezig op een eigen manier: exporteurs, ambassades, banken. Daardoor hebben we als exportland niet een imago zoals Duitsland dat bijvoorbeeld al wel heeft.”

VNO-NCW is bezig om de regie voor bekendheid op zich te nemen, zei De Boer op de eindejaarsbijeenkomst van Anthos. Volgens voorzitter Henk Westerhof is het „ongelooflijk belangrijk dat onze sector daarop inhaakt. En Anthos kan dat ook.”