In een radio-interview met BNR-Nieuwsradio gaat algemeen directeur van FloraHolland, Lucas Vos, onder meer in op het feit dat de veiling ongewis is over haar rol. „Wij zouden een centrale rol kunnen innemen in het opdoen van kennis over de consument.”
Vos noemt de sector structureel gezond. Wat betreft de rol van FloraHolland is er dankzij de verschuiving van klok naar directe afzet wel wat aan de hand. „We zijn in het ongewisse over onze rol”, geeft Vos aan. Vos weet nog niet wat de rol van FloraHolland wordt; de veiling is bezig dat uit te vinden met de hulp van adviesbureau Bureau Berenschot.
Consument
Als tipje van de sluier geeft Vos wel aan dat de bloemen- en plantensector geld laat liggen bij de consument. „Unilever en Nestlé geven veel geld uit als wapen in de strijd om de consument. Daar kunnen wij nog iets van leren. We moeten weten waarom consumenten iets kopen en daar op inspelen.” De informatie over de consument moet bij de producent terechtkomen.
Zodra de sector schakelt vanuit het denken van productie naar denken vanuit marketing en consumentenbeleving dan ziet Vos groeimogelijkheden voor de sector. FloraHolland zou een centrale rol kunnen innemen in het opdoen van kennis over de consument, aldus Vos.
Geen nieuwe reorganisaties
Vos verwacht de komende jaren geen nieuwe reorganisaties meer. Ook verwacht hij niet dat er vestigingen zullen sluiten. „Eelde doet het goed”, zegt Vos.
Europa, de afzet op Rusland, een mogelijk grotere rol van de veiling in het buitenland, het inschakelen van het adviesbureau, het belang van lobbyisten, het verdwijnen van de productie uit Nederland en een slimmere keten zijn andere onderwerpen die in het interview aan bod komen.
Luister hier naar het volledige interview met Lucas Vos.