’Zachte franchiseformules zijn rem op groei tuincentrumwebshops’

De huidige franchiseformules bij tuincentra staan groei van hun webshopverkoop in de weg. Dat zei Edwin Meijer van Garden Connect vorige week tijdens de Tuinzaken Retail Experience.

„Webshops van tuincentra kunnen harder groeien dan nu het geval is”, zei Meijer. Volgens hem hebben tuincentrumeigenaren binnen de huidige franchiseformules te veel vrijheden, wat een belemmering vormt voor de webshopverkoop. „Een webshop met een landelijke dekking is het mooiste. Maar daarvoor moeten alle tuincentrumondernemers ook landelijk op dezelfde manier werken en hetzelfde prijsbeleid hanteren, maar daarvan is geen sprake.” Volgens hem heeft een webshop dan ook meer groeimogelijkheden bij een hard-franchiseformule.

35% stijging onlineverkoop

In de tuinbranche in 2014 ging volgens Meijer 11% van de consumentenbestedingen online. In 2011 was dit nog 5%. De eerste helft van 2014 liet daarbij een stijging van de onlinebestedingen zien van 35% ten opzichte van de eerste helft van 2013.

Garden Connect adviseert retailers over hun onlinebeleid.