75.000 bezoekers voor Floraliën

    De eerste editie van Floraliën in Nederland heeft 75.000 bezoekers getrokken. Het zijn er een stuk minder dan begroot en daardoor is de bloemen- en plantenshow verliesgevend.

    Floraliën Nederland gaf vooraf aan dat ze zo’n 135.000 bezoekers verwachtte in de Brabanthallen in Den Bosch. Bij circa 100.000 zou ze quitte spelen. De reden voor het tegenvallend aantal bezoekers zoekt Johan Heystek van Floraliën Nederland in het warme weer tijdens de laatste drie dagen van de show op 16, 17 en 18 mei. „Was het niet warm geworden dan waren we dankzij mond-tot-mondreclame zeker op 100.000 bezoekers uitgekomen.”

    Verlies
    Heystek noemt 75.000 bezoekers niet verkeerd. Het evenement wordt echter wel met een verlies afgesloten. Hoe groot het verlies is, kan Heystek nog niet zeggen. De recette valt minder hoog uit. Daarentegen heeft Floraliën wat meevallers in de kosten. „We zullen in Floraliën moeten investeren”, zegt Heystek.

    Waardering hoog

    Heystek wijst erop dat de waardering van de bezoekers voor Floraliën hoog is: gemiddeld een 8,5. „Uit de enquête onder bezoekers blijkt dat ze vol lof zijn. Ook hebben we alle commentaren op Facebook en Twitter met genoegen gelezen. De hele teneur was positief. Ook over de vijf vakavonden; daar zijn 2.000 bezoekers geweest.”
    Het is nog niet duidelijk of er een tweede Floraliën komt in Nederland. Dat hangt af van de evaluatie onder bezoekers en deelnemers. Ook is de frequentie niet duidelijk. Dit jaar werd ze tegelijkertijd met Floraliën in Frankrijk gehouden. De volgende keer zal dat niet zo zijn.

    Floraliën wordt georganiseerd door Libéma, eigenaar van diverse pretparken en onder meer de Brabanthallen en de Haarlemmermeerexpo en de Koninklijke Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde (KMLP) uit België. Beide zijn 50% eigenaar van Floraliën Nederland.

    Bron: Vakblad voor de Bloemisterij