ABN Amro: sierteelt moet inspelen op consument

    Om de dominante positie van Nederland te behouden, moeten alle spelers in de handelsketen van de sierteelt samenwerken om tijdig te kunnen inspelen op nieuwe marktontwikkelingen. Dat stelt de ABN Amro in het rapport ’Kleurrijke kansen voor de sierteeltketen’.

    Door kennis te delen over koopgedrag en consumentenvoorkeuren kunnen schakels van de sierteeltketen beter anticiperen op de wensen van specifieke doelgroepen en hun gebruiksmomenten. De analyse van big data en informatie-uitwisseling binnen de handelsketen kan helpen om vraag en aanbod aan elkaar te koppelen en betere strategische keuzes te maken. Dit schrijft ABN Amro in het onlangs gepresenteerde rapport ‘Kleurrijke kansen voor de sierteeltketen’. Dat rapport is mede gebaseerd op consumentenonderzoek over de aankoop van bloemen en planten.

    Ketensamenwerking
    Volgens ABN Amro zijn er veel kansen voor alle schakels in de keten om in te spelen op de verwachtingen van de consument. Hierbij is het cruciaal dat alle ketenpartijen goed samenwerken en kennis en marktinformatie delen. Zo geeft consumentengedrag veel informatie waarop ketenpartijen kunnen inspelen met aangepaste producten en concepten.

    Bron: Vakblad voor de Bloemisterij