ABN Amro: ’Bloemen op Moederdag minder vanzelfsprekend’

Moederdag is de belangrijkste bloemendag van het jaar. Toch ziet ABN Amro dat bloemen als moederdagcadeau minder vanzelfsprekend zijn dan vroeger. Zo is de populariteit van bloemen en planten als geschenk op Moederdag in de laatste vijf jaar sterk gedaald.

In 2008 deed 63% van de Nederlanders nog een bloemetje of plant cadeau aan moeder, schoonmoeder, oma of partner: in 2013 daalde dit naar 52%. In haar meest recente branche-update stelt ABN Amro vast dat de behoefte aan gemengde boeketten of bloemstukken stijgt en de consument vaker kiest voor het kant-en-klaarconcept. De roos is de populairste bloem voor moeder en daarnaast verwent de Nederlander moeder het liefst met rood gekleurde bloemen of een mix van kleuren.

Hoewel de populariteit van een bloemetje of plant afneemt, is het nog wel het belangrijkste moederdagcadeau. ABN Amro verwacht dat dit in 2014 niet anders zal zijn, gezien de stijging van de aanvoer en omzet van bloemenveilingen. Ook is Moederdag in andere belangrijke (Europese) afzetmarkten nog erg populair en zijn bloemen ook daar het meest populaire cadeau.