Aart Buizer: ’De klok voor roos moet sterk blijven’

Als de veilingklok verdwijnt, dan krijgt Fresco Flowers de rozen van hun Keniaanse kwekers niet weg. Zelfs niet met 25 verkopers, weet Aart Buizer. Hij is verkoper bij het bedrijf en tevens lid van de FPC-roos. Een miljoen Keniaanse rozen verwerkt het bedrijf in Aalsmeer per dag voor afzet via de klok. Valentijn verliep voorspoedig.

 

Buizer merkt dat digitalisering het verkoopproces verandert. Kijkt hij naar andere sectoren en industrieën, dan valt het met de digitalisering van de sierteeltsector volgens hem mee. „We moeten als sector wel meegaan met alle ontwikkelingen op gebied van digitalisering. Sterker, de snelheid waarmee Floriday zich ontwikkelt moet omhoog. In online zit namelijk de groei. Ik geloof zeker in direct sales, maar dan wel online. We zijn echter nog lang niet zover.”

Hooguit 10% directe verkoop

De tien Keniaanse telers die samenwerken met Fresco Flowers verkopen bijna alles via de klok. Enkele bedrijven doen aan directe verkoop. Op het totale volume, zo’n 6 miljoen stelen per week, is dat hooguit 10%. „Directe verkoop zien wij puur als service.”

De rozenmarkt zit volgens Buizer in Aalsmeer, dat zie je ook aan het aantal KOA-aansluitingen. Koopkracht en aanvoer in Rijnsburg en Naaldwijk nemen sterk af. Over Valentijn 2020 is Buizer tevreden. De middenprijs voor hun rozen was 30% hoger dan vorig jaar. De aanvoer zo’n 20% lager.

Excessenbeleid roos 

Afgelopen weken zijn bij Royal FloraHolland een paar excessen in de aanvoer van roos geconstateerd. Die partijen zijn zoals afgesproken apart geveild in het blok ’Uitgeplaatst’. Dan hebben ze minder invloed op de prijsvorming, en de aanvoerder krijgt een duidelijk signaal over zijn exces. Buizer was als lid van de FPC-roos afgelopen periode aanwezig, bij wat hij omschrijft als ‘pittige, maar goede discussies’  met de veiling. Insteek: het imago van de klok moet omhoog. Het aangescherpte excessenbeleid is stap in de goede richting, ervaart Buizer. Wel de aantekening dat er door de lagere aanvoer en goede middenprijzen sowieso weinig excessen bij roos te verwachten waren. „We moeten dus geen overhaaste conclusies trekken.”

Het volledige interview met Aart Buizer van Fresco Flowers leest u deze week in het Vakblad voor de Bloemisterij. Online is het al beschikbaar (na inlog) in het digitale magazine

Aart Buizer, verkoper bij Fresco Flowers, het Aalsmeerse bedrijf dat de bloemen van 10 Keniaanse rozentelers verwerkt, vooral voor klokverkoop.
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties