Hortipoint Behoefte aan vakinformatie is groot in Brazilië

Behoefte aan vakinformatie is groot in Brazilië

0

Het is voor Nederlandse bedrijven gemakkelijk om hier in Holambra zaken te doen, want hier wordt Het Vakblad voor de Bloemisterij gelezen!’ Deze uitspraak hoorde ik tot enkele jaren geleden met enige regelmaat. Er werd mee bedoeld dat je je hier nog redelijk met Nederlands kunt redden.

Handig voor Nederlandse vertegenwoordigers tijdens bezoeken en zeker ook in de communicatie via e-mail en WhatsApp. Maar bovenstaande uitspraak hoor ik tegenwoordig niet meer.

De eerste reden is de belabberde postbezorging in 
Brazilië. Enkele jaren geleden ontving ik Het Vakblad van onze voorzitter Joost van Oene. Die legde na het lezen het blad op mijn bureau. De laatste twee jaren werden de tussenperiodes langer en ik ontving af en toe een stapeltje. De post begon slechter te functioneren. Nu heb ik al een half jaar geen vakblad meer gezien. De postbezorging werkt helemaal niet meer! Voor de uitgever van Het Vakblad is het waarschijnlijk niet winstgevend om vakbladen naar de andere kant van de wereld te sturen.

Een tweede verandering is de intrede van de volgende generatie tuinders. Veel jongeren werken in het bedrijf van hun ouders en vervullen belangrijke functies. De jongeren verstaan wel wat Nederlands, maar lezen en spreken gaat ze slecht af. Zij wensen dan ook in het Engels of Portugees te communiceren. Het Vakblad voor de Bloemisterij is iets van hun ouders geworden.

Houdt de markt hier op te bestaan voor Het Vakblad? De sierteelt groeit als nooit tevoren en de informatiebehoefte is groot! In Brazilië bestaat geen vakblad over sierteelt. Agrarische vakbladen schrijven over aardappels, suikerriet, citrusvruchten en koffie. Er is behoefte aan een digitaal en Engelstalige editie van Het Vakblad voor de Bloemisterij! Gewoon met een persoonlijke code en voor zo’n €10,00 per maand. Geen editie per week, maar elke dag nieuwtjes, goede foto’s, video’s en enkele achtergrondverhalen. Hier zijn zeker 150 abonnementen te realiseren en dit is in veel andere landen het geval. Daar is een goed verdienmodel voor te maken!

Als deze kans nu maar niet verloren gaat. Anders weet hier straks niemand meer precies wat Het Vakblad voor de Bloemisterij ook al weer was…

André van Kruijssen

Reageer op dit artikel

avatar