‘Betalingsverkeer Rusland verloopt moeizaam’

Een aantal bloemen- en plantenhandelaren ervaart dat het dankzij de sancties van de EU lastig is om geld te krijgen van Russische klanten.

Volgens Mozes Muuse van M&M Flowers, dat 90% van zijn handel op Rusland heeft, komt dit doordat zes grote Russische banken geen geld meer kunnen overmaken naar de EU. „Ze willen het wel overmaken, maar zijn bang dat het niet terecht komt of dat het bevroren wordt.”

M&M Flowers ontvangt het geld veel trager dan normaal. „Ik maak me daar zorgen over. Als ik uiteindelijk geen geld ontvang dan kan ik geen bloemen meer inkopen. De veiling trekt dan de non-storno in”, aldus Mozes.

Volgens Mozes moeten andere exporteurs op Rusland met hetzelfde probleem kampen.

Robert Roodenburg, directeur van VGB, herkent het probleem bij zijn achterban. „Ik heb ook van een paar handelaren gehoord dat het betalingsverkeer met Rusland problemen geeft.” Volgens Roodenburg zijn er twee constructies. Een deel van de handelaren ontvangt het geld cash en dat geeft geen problemen. Een ander deel ontvangen ze via banken en dat is moeilijker geworden. „Handelaren hebben geld uitstaan in Rusland en vragen zich af of ze het nog krijgen.”

Niet alle exporteurs ondervinden dus hinder. Valerie Davidov van Aviaflora, die weet van het probleem, ontvangt nog op tijd het geld van zijn klanten. „Vaste klanten betalen bijna zonder vertraging.” Davidov denkt dat het met name de exporteurs zijn die met grote bedrijven zaken doen hinder ondervinden.” Die bedrijven handelen normaliter ook in goederen, zoals vlees, groente en fruit, die op de Russische boycotlijst staan.”