Beursdeelname

Dit jaar hebben we deelgenomen aan de beurs APAS in de stad São Paulo. Een professionele beurs voor leveranciers van supermarkten met 650 deelnemende bedrijven op een beursoppervlakte van 35.000 m2.

De laatste keer dat Veiling Holambra hieraan had deelgenomen was in 2005. De beurs wordt jaarlijks in de maand mei gedurende vier dagen gehouden in Expo Center Norte, een soort RAI-gebouw waar veel grote beursen plaatsvinden.

In Brazilië ontbreekt nog nagenoeg de in Nederland zo sterk aanwezige bloemistwinkelier. Tussen de 40 en 45% van onze producten worden verkocht in de supermarkt. Brazilië kent meer dan 500 (!) verschillende supermarktketens en het leeuwendeel daarvan verkoopt nog niet structureel bloemen en planten. Wij waren dan ook een goed bezochte stand met meer dan 300 geïnteresseerde bezoekers.

Onze stand was de enige met bloemen en planten. Deze unieke positie betaalde zich uit in een bevoorrechte positie als speciaal beursproject. Dit gaf veel voordelen zoals extra media-aandacht, extra service-faciliteiten zoals bewaking, catering-service en twee receptionistes.

De komende weken zullen we gebruiken voor het belangrijkste beursdeel: de follow-up van alle contacten. Prioriteiten stellen, nabellen, uitnodigen voor een bezoek aan onze coöperatie en/of zelf bezoeken. We hebben een accountmanager die deze contacten coördineert en een projectteam dat wekelijks de voortgang bespreekt en de acties uitvoert.

Verreweg de meeste ketens kiezen er voor om hun inkoop, logisiteke diensten en transport voor bloemen en planten uit te besteden aan een logistieke service-provider. Hiervan hebben we een aantal goede bedrijven en die zullen ook worden ingeschakeld voor het maken van voorstellen aan de ketens. Facturering gaat veelal wel direct vanuit de coöperaties naar de ketens. Daar blijkt ook de kracht van de coöperatie: niet de supermarkt dicteert de leveringsvoorwaarden, maar de coöperatie legt de voorwaarden voor inschrijving voor.

Al met al was deze APAS een beurs die kansen biedt en onze verwachtingen overtrof. In Brazilië vormen de supermarkten een belangrijk outlet voor onze producten. En ook al worden de bloemen en planten niet altijd goed verzorgd en al staan ze lang niet altijd onder goede condities, we mogen ons in dit warme land gelukkig prijzen met deze belangrijke klantengroep.

Tussen de deelnemende bedrijven zag ik twee bekende Nederlandse agrarische coöperaties: Fruitmasters en FrieslandCampina. Essentieel voor succes is de inzet van medewerkers die het Portugees beheersen. Daar kom je in dit land snel achter. Tegenover ons stond een beursblok met bedrijven uit Argentinië, het buurland. En geloof het of niet, de standhouders beklaagden zich er over dat de Braziliaanse bezoekers lang niet altijd Engels spraken en zelfs het Spaans niet goed begrepen. Ja, maak dan de beurs maar eens tot een succes…

André van Kruijssen