Vakblad voor de Bloemisterij Corona Bloembollenhandel voorziet €160 miljoen schade door corona

Bloembollenhandel voorziet €160 miljoen schade door corona

0

Handelsbedrijven in de bloembollensector verwachten tot wel €160 miljoen schade als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Dit blijkt uit een enquête van brancheorganisatie Royal Anthos. De schade komt door annulering van orders, non-betaling van uitgeleverde orders én risico’s in de aanstaande bollenhandel van voorjaarsbloeiende gewassen als tulp, hyacint en narcis.

 

Het annuleringsrisico is het grootst bij de leliehandelsbedrijven, die momenteel grote voorraden hebben. De meeste export van leliebollen moet nog op gang komen. Veel zal afhangen van de vraag of – en op welke termijn – de bloemenmarkt zich wereldwijd gaat herstellen.  De handelsbedrijven vrezen dat het coronavirus ook voor de lange termijn een grote impact zal hebben op de nationale en internationale vraag naar lelies. De situatie in Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika wordt ronduit als ‘zorgelijk’ omschreven, terwijl afnemers in een groot aantal Aziatische landen terughoudend reageren op de markt, mede als gevolg van een toenemend valutarisico en een groeiende kans dat buitenlandse bloemenkwekers op termijn niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen.

Krimp bollenareaal lelie meer nodig dan ooit

Vanwege genoemde ontwikkelingen vraagt Anthos samen met de leliehandelsbedrijven de leliekwekers om het komende plantseizoen rekening te houden met de huidige markt. In de wereldwijde leliemarkt is de prijsvorming van de bollen al enige tijd matig wegens overaanbod. Krimp van het bollenareaal lelie is nu meer nodig dan ooit, zegt de betrokken partijen.

Voorjaarbloeiers ook getroffen

De export van voorjaarsbloeiende bolgewassen als tulp, narcis en crocus richting professionele bloemenkwekers was op het moment van de virusuitbraak in Europa grotendeels afgehandeld. Bedrijven die nog over restpartijen beschikten, zagen veel orders geannuleerd worden. De verkoop van zomerbloeiende bolgewassen (m.n. dahlia’s en gladiolen) voor tuingebruik door consumenten was op het moment van de uitbraak van het virus net op gang gekomen. Het risico op annuleringen voor deze handelsbedrijven is daardoor relatief klein. Sommige van hen verwachten echter wel de voorraad over te houden die bedoeld was voor het uitleveren van na-orders.

Lockdown

De consumentenverkoop van de zomerbloeiende bolgewassen was in veel landen goed op gang gekomen, maar door een lockdown in belangrijke afzetmarkten dreigt die te stagneren. Ook dat leidt bij de betreffende handelsbedrijven tot onzekerheid over de betalingen. Die betalingsonzekerheid is er ook voor de partijen zomerbloeiende bolgewassen die al verkocht zijn aan professionele buitenlandse bloemenkwekers. Veel van die bloemenkwekers hebben net als hun Nederlandse collega’s te maken met de gevolgen van het virus waardoor de verkopen van hun bloemen stagneren.

Ook het naderende inkoopseizoen van de voorjaarsbloeiende bolgewassen baart de handel zorgen. Een verwachte prijsval zal druk zetten op inmiddels afgesloten koopovereenkomsten met de teelt en tot een prijzenslag in de richting van de afnemers.

In gesprek met andere partijen

Naast deze enquête voerde Royal Anthos, de brancheorganisatie van de handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten, afgelopen dagen veel gesprekken met andere marktpartijen en bracheorganisaties over de huidige situatie in de markt

Hans Neefjes
Hoofdredacteur Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam bij het Vakblad voor de Bloemisterij.

Reageer op dit artikel

avatar