Bloemisten positief over combi gezondheid en duurzaamheid

De bloemisten zijn unaniem in hun positieve beoordeling van de combinatie gezondheid en duurzaamheid. De bloemisten die duurzaamheid al meenemen in het verkoopgesprek vinden het ook makkelijker om gezondheid te koppelen, dat blijkt uit onderzoek van SIGN.

SIGN onderzocht op welke manier duurzaamheid kan leiden tot een betere marktpositie voor sierteeltproducten. De doelstelling van het project was om marktbenaderingen te testen, die telers kunnen inzetten om een hogere prijs voor hun duurzaam geproduceerde bloemen en planten te krijgen.

Uit het marktonderzoek blijkt dat kopers in zowel de zakelijke markt als de consument vaak verbaasd reageren op duurzaamheid als onderscheidende eigenschap. Bij overheidsinstellingen is duurzaam inkopen weliswaar formeel beleid, maar er zijn er maar weinig instellingen die daar ook in de praktijk invulling aan geven.

Duurzaamheid is geen sterke communicatieboodschap op zichzelf; daarom koos SIGN voor de combinatie met gezondheid en welbevinden.

Samen met plantengroothandel Waterdrinker en bloemisten in Nederland en Duitsland heeft SIGN een aanpak uitgewerkt. De positieve eigenschappen van planten staan daarbij centraal, duurzaamheid is een impliciete waarde.

Voor zowel de groothandel als de bloemisten is een groene wand ingezet, voorzien van een automatisch systeem om de planten water te geven. Een groot verschil met bestaande groene wanden is dat deze ’Plant Library’ speciaal is ontwikkeld om er eenvoudig planten in en uit te halen. Op die manier was de wand in te zetten als verkoopdisplay.

Samen met Waterdrinker selecteerde SIGN twaalf verschillende planten met een grote omzet, die bijdragen aan een beter leefklimaat in huis of kantoor. De planten waren Fair Flower, Fair Plants of MPS-A gecertificeerd. De communicatiemiddelen bestonden uit een korte film op een iPad, leaflets met het verhaal en plantenstekers met het profiel voor de specifieke plant.