‘Bloemistenklok is vooral erg wennen’

„De bloemistenklok is vooral erg wennen”, concludeert manager bloemisten services Aad van den Enden van FloraHolland na vier dagen.

Klanten, bloemisten en tuincentra, kregen te maken met veel veranderingen tegelijkertijd. Zoals een nieuwe laadplek, het bekijken van de producten voor de veiling, het inkopen in de nieuwe afmijnzaal, het ontvangen en verwerken van de producten en het inleveren van fusten op de nieuwe laadplek.

„Vele medewerkers van Bloemisten Services en Logistiek stonden paraat om klanten te helpen. Toch konden we niet overal en altijd alle vragen beantwoorden”, stelt Van den Enden op de website van de veiling.

De ervaringen met het geveilde assortiment waren wisselend, schrijft Van den Ende verder. „Maandag viel het wat tegen, temeer daar we een deel van de aanvoer misten. Dinsdag was een veildag met een mooi assortiment en een flink volume, waardoor de prijs een beetje onder druk kwam. Mede daardoor bleef het aanbod op woensdag weer wat achter en dit zagen we donderdag ook.”

Aantal klanten groeit
Aan de andere kant groeit het aantal klanten dat zich aanmeldt voor de Bloemistenklok iedere dag. Deze week alleen al meldden zich 30 nieuwe klanten. „Het commerciële team is dagelijks keihard in de weer om een goed evenwicht tussen vraag en aanbod te creëren. Op basis van de klantwensen worden dagelijks nieuwe kwekers gestimuleerd om aan te voeren”, aldus Van den Enden.

Onder de streep kan FloraHolland volgens Van den Enden zeggen dat ze het proces van veilen en logistiek onder controle heeft. „Dit verloopt na vier dagen soepel. Dit geeft ons een goede basis om verder te bouwen.”

De focus bij de Bloemistenklok ligt nu op drie punten. A:het aanbod uitbreiden en afstemmen op de vraag, B: behouden van de gewenste logistieke doorlooptijden en C: de begeleiding van onze klanten op de laadplekken.