Blut

De vette jaren zijn voorbij! Na tijden op veel te grote voet geleefd te hebben,

met olieprijzen van boven de 100 dollar, zullen president Correa en zijn regering nu een paar flinke stappen terug moeten doen. Afgelopen oktober had de regering nog een mooie begroting voor 2015 gemaakt, waarbij ze uitging van een prijs per vat ruwe olie van 76 dollar. Maar de prijs is inmiddels gezakt tot onder de 42 dollar. Bovendien is de munt zelf de laatste tijd knap in waarde gestegen, waardoor de concurrentiepositie van Ecuadoraanse producenten afneemt. Bananen, garnalen, tonijn en ook bloemen, het wordt een lastige tijd. De US dollar is immers de officiële munteenheid hier.

President Correa deed een paar weken geleden in zijn wekelijkse zaterdagochtend-monoloog op radio en tv nog heel laconiek over de verslechterende exportsituatie (olie is goed voor 60% van de export). We hoefden ons geen zorgen te maken, want dankzij zijn ingezette ’burgerrevolutie’ was het land klaar om elke storm te trotseren.

 

Maar nu, enkele weken later, volgt toch ingreep op ingreep. De begroting is met 4% naar beneden bijgesteld (natuurlijk nogsteeds veel te weinig), nieuwe investeringen worden uitgesteld en bij Chinese banken is er een nieuwe lening van ruim 7 miljard USD losgepeuterd. Ook wil de president nu zo snel mogelijk nieuwe mijnbouwgebieden ontginnen, daar waar hij er nog niet zo lang geleden fel op tegen was. Alles om maar meer dollars binnen te krijgen. Een kat in het nauw, he?!

Aan de andere kant wordt er met alle macht geprobeerd om de uitstroom van geld juist tegen te gaan. Zo zijn er importheffingen ingevoerd op producten uit buurlanden van Ecuador en mogen autodealers in vergelijking met 2014 dit jaar maar de helft van het aantal nieuwe auto’s invoeren. Door de maatregel werden tweedehands auto’s meteen 10% duurder.

Het kan weleens een heel raar jaar gaan worden. President Correa is deze week precies acht jaar aan de macht. Al die tijd heeft hij voor Sinterklaas kunnen spelen. Maar nu de broekriem aangehaald moet worden, wil ik nog wel eens zien hoe zijn populariteit daaronder lijdt.

Victor van Dijk, vestigingsmanager Zuid-Amerika FleuraMetz