Bordje

Ik was afgelopen week in Nederland voor een bezoek aan klanten en ons hoofdkantoor.

Bij aankomst op Schiphol is het genieten van de georganiseerdheid van iedereen. Overal netjes een bordje waar je heen moet, geen gaten in de vloer of afgebrokkelde plafonds op de airport. Het is schoon en iedereen kijkt recht voor zich uit.

Mensen in Nederland kijken je in openbare ruimtes niet aan. Ze kijken langs je heen, naar de grond, het plafond of gewoon dwars door je heen. Ook de man bij de douane keek voor mijn gevoel weer eens dwars door mij heen.

Ondertussen was ik wel weer in Nederland. Als ik om 6 uur land, kan ik om 7 uur bij ons op het kantoor zijn. Leuk om te zien dat iedereen dan ook al bij aankomst druk aan het werk is en zijn ding doet. Mensen in Nederland zijn gewend om zelfstandig te werken. Ze weten wat ze moeten doen en gaan daar mee aan de slag. Het is een meer afgebakend geheel.

In Afrika is dat natuurlijk ook wel zo, maar is het improvisatiegehalte wel veel hoger. Ik heb geen leverancier op de hoek die de vergeten zak kunstmest nog even komt brengen. Dus moet je een oplossing verzinnen. Of je verzint oplossingen om dit in de toekomst te voorkomen of je verzint iets om dit probleem nu op te lossen.

In Nederland heb je veel meer oplossingen. Er was zelfs een vertegenwoordiger die een probleem in de gootsteen letterlijk en figuurlijk kon oplossen met een vloeistof. En dat kwam hij nog even demonstreren ook. In Oeganda moet je de loodgieter halen en de hele zwanenhals van je gootsteen slopen om de verstopping weg te halen. Daarna heb je nog minimaal 3 maanden lekkage. In Nederland gooi je de gootsteen vol met een vloeistof en 1 minuur later is het klaar.

Er is zo’n gezegde dat problemen ervoor zijn om op te lossen. Voor ieder probleem dat je in Oeganda oplost, krijg je meestal twee problemen terug, zeker als het om mijn gootsteen gaat. Als je het dan echt niet meer ziet zitten in Nederland ga je naar de dokter of bedrijfsarts, dat is allemaal goed geregeld. Hier ga je een kwartier onder de bananenboom zitten en kom je met een oplossing. En weet u nou waarom wij in Afrika nooit naar de bedrijfsarts gaan om ons probleem voor te leggen? Dat komt omdat het bordje dat naar de dokter wijst nergens te vinden is.

Feico Smit, algemeen directeur Royal van Zanten Oeganda