’Brancheorganisaties hebben te weinig oog voor zachte kant familiebedrijf’

In het werk van agrarische belangenorganisaties blijven de sociaaleconomische aspecten van het familiebedrijf, de zogenoemde zachte kant van de bedrijfsvoering, te veel onderbelicht. Dat beweren Johan Weerkamp en Truke Zeinstra, schrijvers van het boek ’Wat de boer niet zegt’.

„Omgaan met sociaal-emotionele aspecten van het familiebedrijf is zowel een vrouwen- als mannenverantwoordelijkheid. En een integraal onderdeel in het werk van belangenorganisaties”, verwoordde Johan Weerkamp tijdens de boekpresentatie van ’Wat de boer niet zegt’ op 15 januari in Bunnik.

Zachte kant
Medeauteur Truke Zeinstra gooide er ook nog een stelling tegen aan: „Aandacht voor familieverhoudingen en een open communicatie behoort tot de kern van modern agrarisch ondernemerschap.” „Niet dat het nu zo superslecht gesteld is met de communicatie op agrarische bedrijven. Het brengt echter wel snel valkuilen met zich mee, omdat familieverbanden kwetsbaar zijn”, vult Weerkamp aan. Beide auteurs zijn ervan overtuigd dat samenwerking eerder strandt door onenigheid over sociaal-economische aspecten dan door fiscale of financiële conflicten. En dat verstoorde verhoudingen het bedrijf geld kosten, omdat minder rendement wordt gedraaid.