Connected

’Deze 100% klokkweker verkoopt net aan een koper twee karren matricaria voor volgende week woensdag’

’Het moet niet gekker worden.’ Ik kan het niet laten om het even op Twitter te zetten. Het is ook alweer zo’n tijd geleden. Je kan wel zien dat het bijna Moederdag is.

Een week of drie geleden werd ik ook al gebeld door een koper. Of ik op 7 mei witte matricaria voor hem had. Ik kende hem niet dus ik hield hem af. ’Nou, dat is de week voor Moederdag, dus dan verkoop ik ze liever niet vooruit. Koop ze maar op de klok.’ Gek genoeg had hij er alle begrip voor.

Maar nu, anderhalve week voor de grote verwendag, weer een telefoontje. En deze koper is mij wel bekend. Een grootverbruiker van ons product. En ook hij belt voor 7 mei. Drie karren maar liefst. Ik sta in dubio. Natuurlijk niet zo klantvriendelijk om steeds nee te verkopen. Zal ik weer zeggen dat ik ze liever veil? Want dat is wat mijn hart me ingeeft.

’Drie vind ik wel een beetje veel hoor. Zoveel hebben we er nu ook weer niet. Twee kan, wat mij betreft.’ En hij gaat akkoord. ’Dan koop ik de rest wel op de klok bij.’ Nu nog een prijs. ’Wat dacht je zelf?’ Hij is goed voorbereid want hij heeft de prijzen van de Moederdagweek 2013 voor zijn neus. Hij noemt wat op en we worden het eens. Geen prijs om spijt van te krijgen.

Als ik opgehangen heb bedenk ik me opeens dat ik niet eens meer weet hoe dat nou ging met rechtstreekse handel. Het moet in zijn box worden geleverd, dus dat is geen thuishalenbrief. Volgens de collectief vervoerder is het duidelijk. ’Wij nemen ze ’s avonds mee en als jij er MVA op zet dan komt het allemaal dik in orde.’

Voor alle zekerheid toch ook nog maar even gebeld met Connect. Want ik maak niet graag fouten als ze geld kosten. Een kwartier later ben ik helemaal bijgepraat over klokvoorverkoop en FloraMondo. ’Het is echt heel simpel hoor!’ Ik geloof het. Maar eerst maar even dit. ’Verkoopt u wel vaker rechtstreeks aan kopers?’ vraagt hij nog. Ja, vandaar dat ik het allemaal zo goed weet…

Op Twitter heb ik inmiddels een reactie van een collega: ’Het definitieve einde van je comfortzone Kees. Veel succes met het toekomstig rennen voor je klantwensen. Ik ben trots op je :-)’