Data vs Emotie

Donderdag 11 december had ik tijdens de ALV de eer als jongst aanwezige stemgerechtigde samen met de oudst aanwezige stemgerechtigde een strik om de nieuwe strategie van FloraHolland 2020 te doen. Eén van de interessante speerpunten en misschien ook wel dilemma’s was het baseren van de strategie op data in plaats van emotie.

Lucas Vos gaf tijdens zijn praatje aan dat twee grote doelen bereikt moeten worden. De eerste ambitie is betere marges voor de leden en hun klanten. Ten tweede moeten meer consumenten meer uitgeven aan bloemen en planten. Om deze brede, ambitieuze doelstellingen te bereiken pleit Lucas Vos onder andere voor het intensiever verzamelen van data om hiermee gegrondere keuzes te maken voor de toekomst.

Hiermee deelde hij misschien een kleine speldenprik uit aan de sector, welke hij roemt om de enthousiaste betrokkenen, maar waarvan hij ook aangaf het idee te hebben dat sommige keuzes te veel op basis van emotie genomen worden. Het verzamelen van data zit de meeste groene mannen in de sector misschien niet in de genen, maar ik ben het ermee eens dat dit tegenwoordig van groot belang is om de mondiale ontwikkelingen te volgen. Bovendien helpt dit bij het beter begrijpen van interne processen, waardoor deze geoptimaliseerd kunnen worden.

Dit verschil merk ik ook op mijn bedrijf, waarbij ik de klimaatsturing en watergift meer op basis van data wil sturen dan mijn vader vroeger gewend was. Hij stuurde vaker op basis van gevoel, zoals hem dat vroeger werd aangeleerd. Ik ben echter blij dat ik onder andere door mijn vooropleiding ook aangehaakt ben bij dataverzameling, waarmee ik hoop de teelt te optimaliseren door een combinatie van groene vingers, ervaring van mijn vader en uitgebreidere dataverzameling.

Ik hoop dan ook dat een dergelijke combinatie van emotie, ervaring en data ervoor kan zorgen dat de nieuwe strategie van FloraHolland 2020 een succes wordt, want in grote lijnen kon ik me er goed in vinden. De ervaring en emotie zijn hierbij onmisbaar, aangezien dit de sector zo groot heeft gemaakt. Om echter met de mondiale ontwikkelingen mee te gaan en interne processen beter te begrijpen, is dataverzameling onmisbaar om de bedrijfsvoering van FloraHolland te optimaliseren en de resultaten te verbeteren.

Ron van Leeuwen