De Boomkwekerij Nieuws Wat je niet hoorde tijdens de alv van Royal FloraHolland

Wat je niet hoorde tijdens de alv van Royal FloraHolland

1

De afgelopen jaren stond de algemene ledenvergadering van Royal FloraHolland (RFH) garant voor openheid, nieuws en ook vaak vuurwerk. Uitgerekend gisteren op de allerlaatste alv van RFH ontbrak dit alles. Geen verhitte discussies, geen hot topics van de zijde van de raad van commissarissen en directie, maar wel veel losse eindjes en vooral veel speldjes. Zo gek was dat niet eens. Het is gewoon de nieuwe realiteit.

Na afloop bij de borrel stootte oud-voorzitter van RFH Bernard Oosterom me aan. „Hier kun je zeker wel een mooi verhaal van maken?”.  De amusante glimlach op zijn gezicht kon niet verhullen dat zijn vraag een cynische lading had. „Nee, ik kan hier echt helemaal niets mee”, antwoordde ik, zonder enig cynisme. Halverwege de avond tikte ik al mijn buurman aan en noemde het de sufste algemene ledenvergadering ooit.

Vuurwerk
De afgelopen zeventien jaar heb ik er best wel wat mee gemaakt: alv’s van Royal FloraHolland. Voor de pers was het zeer regelmatig een feestje met vuurwerk. Neem alleen al de ’opstand’ van leden in Naaldwijk een aantal jaren terug, toen een groot deel van de leden het gevoel had dat ze niets meer te zeggen had. Of de alv waarop leden niet instemden met de jaarcijfers omdat ze de liquiditeitsbijdrage uitgekeerd wilden zien. Of de commotie over het beeldveilen. En recenter nog de actie van Behoud de Plantenklok die leidde tot een extra alv. Of de stemming over de verandering van de governance met een ledenraad eind mei van dit jaar.

Er was altijd wat te doen, er werd altijd wat gezegd, er was confrontatie en er viel altijd wat te stemmen. Gisteren bleef het allemaal een beetje vaag en toehoorders bleven angstvallig stil. Op Paul Barendse die tegen het einde de stip opeiste na, was er niemand die de microfoon greep om een kritische vraag te stellen. Het verbaasde de veiling zelf ook. De alv was een uur eerder afgelopen dan normaal…

Bladerend door mijn aantekeningen van gisteravond vallen mij lacunes op. Ben ik zo nu en dan in slaap gevallen of hielden veel onderwerpen na een paar regels op? In een overleg met collega’s direct na afloop, kwamen we tot de conclusie dat er veel gezegd werd gisteren en dat er vooral dankzij de filmpjes veel lawaai was, maar dat er ook veel niet gezegd werd.

Terug naar de oorsprong
Die aantekeningen dus. Voorzitter Jack Goossens refereerde aan de inmiddels alom bekende focus van de veiling op de kernactiviteiten. Directeur Van Schilfgaarde sprak niet veel later over ’terug naar de oorsprong’. Met andere woorden: focus op logistieke diensten, financiële diensten, logistieke middelen en kwekersdiensten. Trots presenteerde hij het cijfer 95,6%. Een cijfer dat weergeeft dat de dagelijkse dienstverlening beter is dan in 2017 en 2016 en terug is op het niveau van 2015.

„Het heeft ertoe geleid dat het wantrouwen van de klanten verdwenen is”, zei Goossens.  Volgens hem blijkt dit onder meer uit het feit dat de handel de toegestoken hand van de veiling heeft aangenomen om de digitale toekomst samen in te gaan. Doelend op de gesprekken tussen Blueroots en Royal FloraHolland.

Het grootste nieuws zat wellicht in een nieuw logistiek concept: het warehousemanagementsysteem (WMS). WMS kwam in een filmpje voorbij en moet ervoor zorgen dat het aanvoerproces op de exportvestigingen verbetert. In Rijnsburg, Aalsmeer en Naaldwijk gaan medewerkers met dezelfde scanners werken, werd duidelijk. Daardoor kunnen binnenkomende partijen in de juiste volgorde worden weggezet en taken van werknemers makkelijker overgenomen worden, omdat er een standaard werkwijze wordt ingevoerd. De 10 ha aan gebouwen die gebouwd gaan worden, worden met WMS uitgerust.

Niet alleen intern
De focus van RFH ligt niet geheel op de kernactiviteit het-zijn-van-een-excellente- dienstverlener. Zover werd ook duidelijk. De veiling is niet alleen maar intern gericht. Om krachtig te blijven wil RFH alle stromen om haar heen op haar digitale ecosysteem – Floriday – vangen.

„We zijn al een internationale marktplaats. We moeten ons verder ontwikkelen en nieuwe manieren vinden om onze exporteurs en kwekers te helpen hun bloemen en markten te vermarkten”, tekende ik verder op uit de mond van Van Schilfgaarde. „We willen de grootste marktplaats in de sierteelt zijn”, zei hij nog.

De directeur verwees naar de activiteiten van de veiling in China. „Toen we er startten was er niks. Er was geen koelketen en het was niet duidelijk hoe we de bloemen het land in konden krijgen. Nu zijn we in staat de afzet op China te ontwikkelen. Dat doen we niet zelf, maar met exporteurs.”

Het woord duurzaamheid viel diverse keren. Over duurzaamheid wordt in de ledensessies gesproken. Van Schilfgaarde: „Discussie over duurzaamheid willen we sterk vervolgen onder leiding van een regieteam tijdens consultatiesessie. Royal FloraHolland wil zelf de regie voeren, leidend zijn en antwoord geven op vragen van consumenten.”

Ergens kwamen ook nog summier het versterken van de klok voorbij en de onderhandelingen over een nieuwe cao en pensioenregeling voor de FloraHollandmedewerkers.

Versterken van de klok?
Na afloop kwamen de vragen. Tijdens de derde helft. Wat hebben ze nu juist gehoord en wat niet?

’Hoe zit het met de discussie over het versterken van de klok?’, luidde een vraag. Ik wist het antwoord al, maar niet dankzij de alv. Dit onderwerp is tijdens ledensessies besproken, de ledenraad neemt de uitkomsten hiervan mee, gaat zich erover buigen en komt dan met een voorstel om de klok te versterken. En die ledenraad – gisteravond gekozen –  start op 1 januari.

’Hoe gaat het nu echt met Floriday?’, was een andere vraag. Bij de presentatie van de KPI’s door Van Schilfgaarde stond er een keurig groen stipje bij Floriday. Tegelijkertijd werd benoemd dat zo’n 25% van de leden op Floriday aangesloten is. Halverwege volgend jaar moeten alle 4.000 leden aangesloten zijn. Gaat dat wel gehaald worden? We vragen het de volgende ochtend na. Ja, het is een realistisch doel. Veel hangt van de telers af, maar ze zijn enthousiast, krijgen we te horen van de woordvoerder van de veiling. We zagen dat al tijdens de alv in een filmpje. De ’Floriday-tribe’ was goed bezig. En er was nog wat met ’slack’.

En wat gaat de veiling doen na China? De volgende bestemming van RFH bleef onduidelijk. Of is het Noord-Amerika? Moeten we dit afleiden uit de opmerking van Van Schilfgaarde dat de omzet op de Amerikaanse bloemen- en plantenmarkt even groot is als die in Duitsland? Een vraag die we binnenkort kunnen beantwoorden als het Vakblad spreekt met de directeuren van FleuraMetz. Dutch Flower Group en Royal FloraHolland over: ja, inderdaad Noord-Amerika.

Vakbonden
En wat duren die onderhandelingen tussen RFH en de vakbonden lang? Op 24 oktober zouden ze er uitkomen. Daar waren de bonden van overtuigd. Afgelopen woensdag overlegden de bonden en de veiling weer. Ze zijn er dus nog niet uit. Op 14 december gaan ze weer om tafel vernam ik donderdagochtend en niet donderdagavond. Zowel bonden als veiling spreken over een constructief overleg waar ze nog niet veel over kwijt kunnen of willen…

Zijn Blueroots en RFH er al uit? Beide partijen verzekerden al eerder dat dat vóór 1 januari het geval is…

Misschien is het allemaal niet zo heel gek, zoals het gisteravond verliep. Het is de nieuwe realiteit. Flinke discussies en informatievoorziening vinden tegenwoordig in een nieuwe omgeving plaats. Die van de consultatiesessies en binnen de (pilot) ledenraad. Voor de alv – en straks voor de jaarlijkse coöperatiedag – blijft over een gezellig samenzijn. Met sprekers en stemkastjes die alleen aangewend worden om op ledenraadsleden te stemmen. Wellicht een goednieuwsshow met als hoogtepunt de derde helft. Net als gisteravond…

Niet slechter, maar anders…

Reageer op dit artikel

1 Reactie op "Wat je niet hoorde tijdens de alv van Royal FloraHolland"

avatar
nieuwste oudste meest gestemd
Marc
Gast

WAT EEN DRAMA !