December

Het is december en de winkels staan vol met artikelen voor Kerstmis. Er wordt uitbundig gestrooid met reclamefolders.

Alle tijdschriften staan al sinds november vol om in de stemming te komen, om voorbereidingen te treffen, te bakken, te versieren, kerstfeesten te organiseren en vooral om veel geld uit te geven. De aanloop naar Kerstmis is tenslotte de grootste aanjager van de Noord-Amerikaanse economie op het gebied van consumentenbesteding.

Omdat familieleden vaak te ver uit elkaar wonen om verjaardagen te vieren, wordt met kerst groots uitgepakt met cadeaus om de verbondenheid met elkaar te tonen. Het traditionele kerstdiner met kalkoen, waarvan ik altijd dacht dat dit alleen in films plaatsvond, vindt plaats in elk huis dat het zich kan veroorloven. In de week na kerst wordt het restant van de kalkoen verwerkt in lunches en andere gerechten.

Ook voor de verkoop van bloemen en pionsettia’s is de kerst een hoogtepunt. Wanneer de poinsettia’s door de keten verwerkt zijn, komt er ruimte voor giftartikelen zoals phalaenopsis.

Wij zijn ondertussen druk met de voorbereidingen voor het voorjaar: bewortelen, poten en wijdzetten van onze hibiscussen. We hebben ondertussen al een keer een flinke sneeuwstorm te verwerken gehad. Bij ons viel een bescheiden 25 cm sneeuw, terwijl onze oosterburen in Buffalo wel meer dan 150 cm kregen. Dat is inmiddels allemaal weer weggedooid. Meestal begint het rond Kerstmis pas serieus te sneeuwen. Dat levert dan een natuurlijke, feestelijke decoratie op. Een witte kerst is hier dus meer regel dan uitzondering.

Op Boxing Day, onze tweede kerstdag, wordt vrijwel overal de kerstversiering opgeruimd. Er is grote uitverkoop van kerst-, cadeau- en andere artikelen. Dan komen onze guzmania’s en ficussen weer in beeld en kunnen wij weer volop aan de slag om onze kerstcalorieën te verbranden.

Angelle van Kleef is teler in Ontario

Angelle van Kleef is teler in Ontario