Dijksma zet in op marktinnovaties

Binnenkort maakt staatssecretaris Dijksma het programma ’Keteninnovatie tuinbouw’ bekend. Ze komt nog dit jaar met de garantstelling ’Marktintroducties Innovaties’. Het is haar bijdrage aan versterking van de glastuinbouwsector.

Het programma ’Keteninnovatie tuinbouw’ is door de Kamer van Koophandel ontwikkeld. Bedrijven die gezamenlijk productinnovaties in de keten willen organiseren, kunnen ondersteuning krijgen. Met de garantstelling ’Marktintroductie Innovaties’ kunnen bedrijven die een systeeminnovatie in de markt willen zetten een duwtje krijgen. Verder spant Dijksma zich in om nieuwe markten te ontwikkelen.

Alleen faciliteren
De bewindsvrouw onderschrijft de noodzaak dat de glastuinbouwsector zich structureel herstructureert. In haar Kamerbrief geeft ze nogmaals aan dat het Rijk daar geen financiële middelen voor beschikbaar stelt, maar een faciliterende rol wil spelen vooral op het vlak van marktgerichte initiatieven. Ze roept de sector daarom op met nieuwe marktconcepten voor duurzaamheidsinitiatieven aan de slag te gaan. Ze is het namelijk met het bedrijfsleven eens dat marktgerichte initiatieven, het realiseren van meer toegevoegde waarde en versterking van de afzetstructuur cruciaal zijn voor versterking van de sector.

Ruimtelijke herstructurering
Als ondernemers door marktinitiatieven meer vlees op de botten krijgen, komt ruimtelijke herstructurering weer meer in beeld. Daar zijn immers investeringsbereidheid en -capaciteit van individuele ondernemers voor nodig. Ruimtelijke herstructurering ligt op het bord van het tuinbouwbedrijfsleven, provincies en gemeenten, meent Dijksma. Ze is wel bereid om uitwisseling van slimme ideeën voor gebiedsontwikkeling te faciliteren en zal dat op een geschikt moment, in overleg met betrokken overheden en bedrijfsleven, organiseren.