Exportwaarde bloemen en planten plust in eerste half jaar

In de eerste zes maanden van dit jaar heeft de Nederlandse exporterende groothandel in bloemen en planten een omzetwaarde gerealiseerd van € 3 miljard, een stijging van 1,6%.

Dit maakt de VGB bekend op basis van de exportstatistieken van Floridata. De exportwaarde van de snijbloemen stabiliseerde op € 1,8 miljard. Bij pot- en tuinplanten werd een plus gerealiseerd van 5,5% tot € 1,2 miljard. Het is voor de tweede keer dat de exportwaarde na zes maanden de grens van € 3 miljard bereikt, eerder was dat in 2012.

Na een lichte krimp in het eerste kwartaal op een exportwaarde van € 1,5 miljard kon in het tweede kwartaal een stijging van 3,7% worden genoteerd tot iets meer dan € 1,5 miljard in vergelijking met 2013.

Tot en met juni 2013 stokte de exportteller met een krimp van 3,5% en daalde de exportwaarde op jaarbasis met 2,3% tot bijna € 5,3 miljard. Die ontwikkeling lijkt omgeslagen in een beperkte groei, al moeten in de tweede helft van het jaar alle zeilen worden bijgezet om deze toename vast te houden.

Krimp in drie van top-10
Zes landen uit de top-10 van de bloemen- en plantenexport noteren dit jaar tot en met juni een toename. Eén land is stabiel en is er een daling in drie landen: Rusland -8,5% tot € 137 miljoen (mogelijk ook beïnvloed door de lokale valutakoers), Italië en België -0,2% tot € 132 miljoen respectievelijk € 129 miljoen.

Vorig jaar was het omgekeerde het geval met een stijging in drie landen, ook een stabilisatie in één exportbestemming en een krimp in zes landen. De top-10 is op jaarbasis goed voor iets meer dan 80% van de totale exportwaarde.

Zuid-Europa stabiliseert
De export op Zuid-Europa lijkt na de in 2007 ingezette daling te stabiliseren. Met Italië en Spanje als graadmeters lag de exportwaarde in 2007 op € 453 miljoen en zes jaar later € 103 miljoen lager. In de eerste helft vorig jaar leverden deze landen gemiddeld 14% in op € 170 miljoen. Tot en met december was de krimp 10% tot € 350 miljoen.

Dit jaar is de bloemen- en plantenomzet op Italië en Spanje na zes maanden vergelijkbaar op weer € 170 miljoen. „Het is eigenlijk appels met peren vergelijken door mutaties in het klantenbestand. Maar als we ook het betalingsgedrag meenemen in de beoordeling is er inderdaad een positieve ontwikkeling, die in ieder geval neigt naar een stabilisatie”, neemt directeur Peter van Gijlswijk van Quattro Plant waar over de markt in Italië en Spanje.

Lastig voorspellen
Volgens Marketing Director Marcel Zandvliet van Dutch Flower Group zijn met name de exportmogelijkheden naar Oost-Europese markten lastig te voorspellen. „De politieke spanningen werken door in het gedrag van consumenten en dat merken we ook bij onze afnemers. Verder zien we in heel Europa dat eindgebruikers voorzichtig blijven en de hand op de knip houden. In het retailsegment vertaalt zich dat in een grotere uitwisselbaarheid binnen het winkelschap met goedkopere productlijnen”, analyseert hij. „Maar over de eerste helft van het jaar zijn we in ieder geval positief gestemd.”