‘FloraHolland gaat niet op stoel handel zitten’

FloraHolland gaat geen taken van de handel proberen over te nemen. Dat zegt algemeen directeur Lucas Vos vrijdag in het Vakblad voor de Bloemisterij.

Vos weidt daarin uit over de nieuwe (concept-)strategie van de veiling. „Op het moment dat de bloemen en planten verkocht zijn, zetten we ze bij de achterdeur van de klanten neer en komen we niet meer aan de producten”, aldus Vos.

Dit geldt ook voor buitenlandse kopers. „We staan open voor internationale koopkracht. Maar ze hebben wel iemand nodig die de bloemen en planten naar hen toebrengt.”

Vos vertelt dat het adviesbureau Roland Berger FloraHolland in 2011 adviseerde om zich vooruit in de keten te ontwikkelen en te kijken om een aantal taken van de handel zelf te gaan doen.

„We hebben daar weer serieus naar gekeken. Maar we gaan dat echt niet doen”, zegt Vos stellig. Hij voert daar twee redenen voor aan. „Als wij dat zouden doen dan zou er een enorm verstorend effect op de markt optreden. Gevolg is ook dat we dan enorm intern gefocust zijn. Iedereen is dan weer bezig met FloraHolland, met wat we zouden moeten doen. We moeten juist naar buiten kijken.”

De tweede reden is dat de veiling er bedrijfseconomisch geen belang bij heeft om in de keten vooruit te gaan. „De marges van kwekers en klanten zijn laag. Die zijn gemiddeld 1 tot 2%. Gaan we het geld van de kweker investeren in iets waar zo’n lage marge op zit? Nee, natuurlijk niet.”

FloraHolland zal in de nabije toekomst niet meer op eigen initiatief aan tafel schuiven bij retailer, aldus Vos. „Maar als marktpartijen ons erbij willen hebben dan komen we er graag bij. We spelen dan echt een faciliterende rol. We zijn niet meer de voortrekker.” Of FloraHolland zo ver zal gaan als category management houdt Vos nog in het midden.