FloraHolland niet tevreden over nieuwe kwaliteitsbeleid

FloraHolland meldt dat het nieuwe kwaliteitsbeleid niet geheel probleemloos verloopt. Handelaren zijn niet over de volle breedte tevreden over de betrouwbaarheid van de aangevoerde partijen bloemen en planten.

Lopende dit jaar wordt een steeds groter deel van de bloemen en planten niet meer gekeurd. Op dit moment geldt het nieuwe beleid voor ¾ van de productgroepen. FloraHolland heeft in juli met medewerkers het beleid geëvalueerd en het blijkt dat de aanvoer nog niet bij alle productgroepen even betrouwbaar is. „De betrouwbaarheid moet gaan toenemen als de markt onbetrouwbare aanvoer minder graag inkoopt, maar die marktwerking zien we nog niet overal”, zegt Ina Tillema van FloraHolland.
De veiling geeft aan dat de ervaringen per product verschillen. Bij jaarrondproducten loopt de zelfkeur goed; bij seizoensproducten komen er meer problemen aan het licht.

Stappen zetten
Na de zomer gaat FloraHolland in gesprek met kopers over het kwaliteitsbeleid. Daarna zal FloraHolland stappen gaan zetten om de betrouwbaarheid van de informatie te verhogen. „We gaan niet terug naar de oude situatie. Er zijn andere oplossingen te verzinnen. Daar nemen we dit jaar nog een beslissing over. Snelheid is belangrijk”, meldt Tillema.