FloraHolland weert onbetrouwbare aanvoerders voor klok

Vanaf 1 december verscherpt FloraHolland haar kwaliteitsbeleid. Telers die onbetrouwbaar zijn in het aanleveren van productinformatie, lopen het risico niet geveild te worden.

Sinds FloraHolland de bloemen en planten niet meer keurt, is het aantal reclamaties van handelaren toegenomen. FloraHolland komt met nieuwe maatregelen en hoopt op deze manier dat de aanvoer voor de klok betrouwbaarder wordt.

Telers die in een week tijd twee klachten op hun product krijgen, worden de vijf veildagen daarop extra gecontroleerd door een speciaal interventieteam. Wanneer zij in die periode een fout constateren in de kwaliteit- of sorteringinformatie, wordt de kar niet geveild.

Ook veilingmeesters krijgen mandaat om een kar te weigeren voor de klok als het overduidelijk is dat de partij niet correspondeert met de aanvoerinformatie.

Daarnaast gaat FloraHolland de 100 belangrijkste klachtveroorzakers de komende maanden intensief begeleiden. Zij moeten de informatie beter op orde krijgen. Op dit moment wordt 40% van de klachten veroorzaakt door 10% van de aanvoerders.

De nieuwe maatregelen worden vanaf 1 december ingevoerd.

Lees meer over het nieuwe kwaliteitsbeleid in Vakblad nummer 46, dat verschijnt op 14 november.