FloraHolland zet sterker in op directe afzetstromen

Door de verschuiving van klok naar Connect ziet FloraHolland zich genoodzaakt haar dienstverlening aan te passen. Met haar meerjarenplan Kompas zet ze haar diensten sterker in op directe afzetstromen.

De diensten op directe afzetstromen betreffen de logistieke afwikkeling, de inzet van logistieke middelen en de internationale financiële dienstverlening. De veiling verwacht zo verder in te spelen op de behoefte in de markt om 24 uur per dag te kunnen handelen.

De sterkere inzet op directe afzetstromen heeft consequenties voor klokken, bloemisten, het keurproces en de afmijnzalen. Ontkoppeling van transactie, logistiek en locatie geeft door virtualisering voor grote exportstromen een efficiencyverbetering.

De veiling stuurt daarom naar concentratie van het aanbod in landelijke veilprocessen. Ze start met het koppelen van de bloemenklokken op Aalsmeer en Naaldwijk. Het aantal fysieke veiltribunes wordt teruggebracht. De veiling stopt ook met keuren.

De veiling geeft bovendien aan de dienstverlening aan kleinschaliger inkopende partijen zoals bloemisten en tuincentra te willen verbeteren door een bloemistenklok, webshop en alle ondersteunende diensten voor deze doelgroep te bundelen op locatie Naaldwijk.

Commercieel is de afzet van het product van de kweker het vertrekpunt voor het inrichten van de organisatie en dienstverlening van de veiling. Mensen, kennis en kunde worden hier integraal op ingericht in twee commerciële bedrijfsafdelingen: commercie product en commercie diensten.

De richting die FloraHolland ingaat staat verwoord in het meerjarenplan ’Kompas’.