FlowerTrials 2018 op punt van beginnen

Eindelijk is het zover, geheid dat alle 60 deelnemers aan de FlowerTrials er zo over denken. Na weken van intensieve, stressvolle voorbereidingsweken kunnen zij hun pracht en praal in alle glorie laten zien. Het heeft de nodige inspanningen gekost om de potplanten in topconditie te krijgen. Zeker op de locaties waar eind mei, begin juni nog enorme hoosbuien huishielden. Dat was het geval in zowel regio Aalsmeer, het Westland als Rheinland-Westfalen.

Foto Hans Korbee

De organisatie van FlowerTrials stimuleert kwekers, exporteurs en retailers om tijdens het evenement gezamenlijk zakelijke en promotionele plannen voor het volgende seizoen te maken. „Ketenpartners profiteren het meest van de FlowerTrials als ze samen het evenement bezoeken. Plannen voor het volgende seizoen gaat een stuk makkelijker en sneller als alle relevante mensen en planten op één plek zijn. Een kweker neemt het productieproces onder de loep, de exporteur kijkt naar de logistiek en de retailers weten precies waar klanten voor kiezen op het verkooppunt”, redeneert voorzitter Gill Corless.

Niet snel doen

Samen met een exporteur de FlowerTrials bezoeken, ziet Willem Honders van kwekerij Sorrow & Joy uit Monster zichzelf niet snel doen. „Sowieso heb ik het rond de FlowerTrials razend druk. Bezoek aan het evenement staat wel op de planning, maar schiet er soms bij in. Bovendien is het contact met mijn exporteurs zo goed dat ik de FlowerTrials niet nodig heb om met hen knopen door te hakken over het assortiment.”

Bovendien vindt Honders dat de eigen afwegingen toch de doorslag moeten geven. Een luisterend oor vindt hij prima, maar tot een bepaalde hoogte. Zo heeft het bedrijf zich eens laten verleiden tot het opnemen van een op dat moment populaire dubbelbloemige petunia, waar ze uiteindelijk voor een deel mee bleven zitten. Mede omdat ze met dat gewas minder feeling hadden. „Noviteiten moeten bij het bedrijf passen. Sowieso gaan wij niet voor de primeurprijzen. En noviteiten blijven maar kortstondig een noviteit, zeker bij perkgoed. Dus weet waaraan je begint, want het moet immers werkbaar blijven”, redeneert Honders.

Neemt niet weg dat Honders zich tijdens de FlowerTrials op de hoogte stelt van de noviteiten in de gewassen die Sorrow & Joy telen; naast petunia calibrachoa en pelargonium. „Wij leveren aan tuincentra en houden daarom een zo breed mogelijk assortiment aan. Wij gaan dus eerder voor zeven verschillende kleuren dan voor drie. Voor leuke nieuwigheden hebben wij zeker oog.”

Groot voorstander

Veredelaar Royal van Zanten is juist groot voorstander van een gezamenlijk bezoek van telers met hun klanten. Commercieel manager Bert Koeze ziet het toenemen, althans op de locatie van de veredelaar: „Sowieso is bezoek van groothandel en retail aan de FlowerTrials de afgelopen jaren toegenomen en steeds vaker in combinatie met telers. Het anoniem willen rondlopen en vrij willen kijken, is minder geworden. Er is meer openheid bij ketenpartners op de FlowerTrials. Overleg geeft zoveel meerwaarde voor alle partijen. Veredelaars spelen daarop in door nauwkeurig aan te geven welk assortiment wanneer verkrijgbaar is.” Waarbij iedereen volgens Koeze wel degelijk moet beseffen dat introducties niet direct beschikbaar zijn. Voordeel daarvan is, is dat door voortijdig gezamenlijke overleg bij de introductie veelal direct marktvraag is. Tevens levert het feedback op voor toekomstige introducties.

Op de vraag waar telers hun keuze voor een volgend seizoen op baseren, noemt Koeze de standaard beweegredenen op: sierwaarde, rendement, levensduur, wens klant, teeltaspecten, duurzaamheid en logistiek. Beide laatste uitgangspunten nemen wel toe, aldus de commercieel manager. Duurzaamheid vanwege maatschappelijk druk en logistiek omdat steeds vaker vanuit Nederland wordt beleverd. Lokale productie in Europa is flink afgenomen, althans in de gewassen waarin Royal van Zanten zich begeeft.

Twee locaties

Concreter over de keuzes van telers kan Niels Kuiper, accountmanager bij Floricultura, ook niet zijn: „Die zijn zo divers, zo persoonlijk en sterk gewasafhankelijk.” De veredelaar van phalaenopsis heeft in week 24 zo’n 70% van haar assortiment in bloei die ze op het eigen bedrijf toont aangevuld met de jaarlijkse noviteiten. Omdat Floricultura sinds dit jaar ook een permanente stand heeft in het World Horti Center wordt aldaar een kleine selectie getoond.

Op trends inspelen in phalaenopsis is door de relatief lange teeltduur vrijwel niet mogelijk. Daardoor ontwikkeld de veredelaar continu op breed niveau verschillende lijnen gestuurd door input van klant en retailer. Onder meer een nieuwe lijn met grotere bloemen en kortere stelen. „Zodat bij kamertafelexemplaren al zittend meer tegen de bloem dan tegen de steel aan wordt aangekeken”, meldt Kuiper. Dat wordt al gerealiseerd doordat er soms remmiddelen toegepast worden, maar Floricultura wel dat via genetica op een natuurlijke manier bereiken.

Mondjesmaat

De FlowerTrials-slogan ‘where plants meet people’ gaat zeker op gedurende het evenement, meent Kuiper. En waar volgens hem keuzemogelijkheden steeds beter worden gepresenteerd voor retail, midden en hoger marktsegment. Kwekers en steeds vaker retailers laten zich hier graag goed over informeren. „Een enkele keer komen kwekers en exporteurs gezamenlijk langs. Hier liggen voor beide partijen zeker nog kansen. We moeten wel realistisch zijn dat gezien de teeltduur het niet vandaag kijken en morgen beleveren is.”

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties