GreenCHAINge ook interessant voor wegvervoer

De pilots van GreenCHAINge met het vervoer over water en spoor levert ook kennis op voor het vervoer van bloemen en planten over kortere afstand over de weg. Dat vertelde VGB’er Anton Bril woensdag 18 juni op een bijeenkomst.

Hoewel het overgrote merendeel van de export van bloemen en planten ter waarde van jaarlijks € 5,3 miljard over de weg zal blijven gaan, omdat vervoer over zee of rail pas na 800 km interessant wordt en de capaciteit van het spoor beperkt is, leveren de pilots van GreenCHAINge kennis op voor vervoer over de weg. Dit gaf Anton Bril van VGB aan op een bijeenkomst van GreenCHAINge bij Vida Verde in Naaldwijk.

Bril gaf als voorbeeld het vervoer van phalaenopsis. Onder GreenCHAINge zijn er een aantal maanden terug onder leiding van VGB planten met de boot naar Istanbul en Adana in Turkije vervoerd. Het levert informatie op over het de waarde van het gebruik van ethyleenblockers en het perforeren van folie bij het vervoer van phalaenopsis over de weg over kortere afstand. Bril: „We leren van de lange afstanden voor de korte afstanden.”

Binnen het project worden zowel voor import- als exportstromen naar alternatieve vormen van vervoer gezocht. De import van bloemen en planten vertegenwoordigd overigens een waarde van € 0,9 miljard. Er zijn reeds diverse pilots over spoor en water geweest. WUR doet onderzoek naar de naoogstfase en het vervoer van bloemen en planten.

In GreenCHAINge werken plantenveredelaars, telers, exporteurs samen om de duurzaamheid van het transport van bloemen en planten te bevorderen. VGB, LTO Glaskracht en VGB zijn betrokken. Belangrijke onderdelen zijn de schakeling van lucht- naar zeetransport en weg- naar treintransport om CO2 uitstoot te reduceren. Het project wordt door de overheid, Topsector Tuinbouw en het PT gesubsidieerd.