Groene plantenkwekers stemmen wederom over promotie

Woensdag 11 juni stemmen groene plantenkwekers voor een tweede keer over promotie. De promotieplannen zijn aan de hand van een peiling onder telers flink aangepast.

Stemt 66,7% van de stemwaarde van de stemmende kwekers voor dan is promotie een feit. In mei vorig jaar gingen de plannen niet door doordat er slechts een meerderheid van 66,6% was.

Naar aanleiding van een belronde van fpc-leden naar kwekers zijn de plannen die de vorige keer gepresenteerd werden behoorlijk aangepast. Volgens product markt adviseur FloraHolland, Jacco van der Hoeven wordt er een heel andere koers gevaren.

Daar waar het vorige plan rustte op het welzijn die groene planten brengen is het nieuwe plan op drie pijlers gebaseerd. Sfeer en uitstraling spelen nu ook een rol.

Het eerste plan was bovendien gericht op de Duitse consument. Het nieuwe plan is in eerste instantie gericht op tuincentra in Nederland en Duitsland. Zij worden geïnformeerd, geïnspireerd en geactiveerd. Het meeste budget gaat hieraan op.

Daarnaast wordt online de consument in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Engeland benaderd.

Er is ook een ander marketingbureau ingeschakeld. Bloemenbureau Holland dat het eerste plan zou uitvoeren is vervangen door Fresh Retail dat onder meer ook potanthurium en potorchidee doet.

Omdat het de laatste jaren niet goed gaat in de groene planten is op verzoek van kwekers ook het percentage dat kwekers van hun omzet aan de promotie dienen af te dragen, verlaagd van 0,2% naar 0,1%.

Op 11 juni vindt de stemming over de plannen plaats op FloraHolland Naaldwijk. Circa 350 ledenkwekers zijn stemgerechtigd.