VGB start twee promotieprojecten

    In opdracht van VGB worden volgend jaar twee promotieprojecten uitgevoerd ter bevordering van de handel in bloemen en planten: een landenanalyse en een onderzoek naar consumentensegmenten.

    De landenanalyse dient inzicht te verschaffen in de omvang van afzetmarkten, het aandeel van Nederland daarin en een prognose van de marktontwikkelingen. Naast kernlanden en groeilanden wordt expliciet aandacht besteed aan de Nederlandse markt.

    Het tweede project is de update van het onderzoek naar consumentensegmenten bij snijbloemen en kamerplanten uit 2009. Er wordt een nieuwe digitale segmentatietool ontwikkeld die meer op de handel gericht is.

    Informatie sectorbreed toegankelijk
    Het gebruiksgemak is een aandachtspunt. De tool is bruikbaar voor alle handelaren, ongeacht de grootte van het bedrijf en zijn een ondersteuning tijdens gesprekken met zowel grote retailketens als bloemisten. VGB en Bloemenbureau Holland gaan in de nabije toekomst samenwerken om deze informatie sectorbreed toegankelijk te houden.

    De promotieprojecten worden uitgevoerd door BureauSierteelt.nl. De uitvoering wordt gefinancierd uit de tegoeden van het Handelsfonds van het Productschap Tuinbouw.

    Bron: Vakblad voor de Bloemisterij