Tijdens het Klantenplatform op donderdag 24 september hebben de handelspartijen de positieve intentie uitgesproken om mee te betalen aan de promotie van bloemen en planten. Ze zijn het eens over gezamenlijke zeggenschap over de besteding.
Servaas van der Ven, manager commercie FloraHolland: „We moeten meer aan gezamenlijke promotie doen om groei in de markt te krijgen. De handel heeft vertrouwen in de strategie voor FloraHolland2020, en wil om die reden bijdragen aan de promotie. Daarnaast vindt de handel dat FloraHolland transparanter is en dat leidt tot betere verhoudingen.”
Het is de bedoeling dat de handel volgend jaar 6 miljoen euro in promotie steekt. Met de 8 miljoen euro die telers via FloraHolland opbrengt, komt het totale budget in 2016 uit op 14 miljoen euro. De handel gaat zijn bijdrage via FloraHolland afdragen. Kwekers en handelaren gaan gezamenlijk bepalen hoe het budget wordt besteed.
Tijdens de algemene ledenvergadering op 15 oktober spreken de leden van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) zich uit over het plan. Zij zijn tot nu toe wel voorstander van een promotiebijdrage.
In 2012 kwam er een einde aan de gezamenlijke promotie van handel en kwekers door onenigheid over de wijze van afdracht. Toen ging de bijdrage van de handel ook via FloraHolland.