Vakblad voor de Bloemisterij Opinie Heel af en toe maak ik ook gebruik van Didi

Heel af en toe maak ik ook gebruik van Didi

0

Net als voor zoveel andere zaken op internet zoals Facebook en YouTube heeft China ook zijn eigen Uber. Dit heet Didi. Didi is, zo kun je het denk ik wel stellen, de zaak die Uber uit China heeft verdreven en niet van plan is om alleen in China te blijven. Zo heeft het recent geïnvesteerd in Taxify, een soort Uber in een aantal Europese en Afrikaanse landen en heeft het ook een groot aandeel genomen in Careem. Een online-taxiservice in het Midden-Oosten. Timmert lekker aan de weg dus, die Didi.

Heel af en toe maak ik ook gebruik van Didi. Wat trouwens Broer betekent. Meestal gaat dat een beetje hetzelfde als zoveel andere Chinese dingen. Het is het net niet. Wat trouwens niet alleen Chinees is, maar een beetje standaard voor meer landen in Azië. Zo is er bijvoorbeeld nooit plek voor meer dan een handtas in de kofferruimte. Of, zoals in Thailand: vaak zit er een mega gastank in de koffer. Of, zoals in China, meestal ligt de kofferruimte vol zooi.

Mijn laatste Didi wilde niet uit de toon vallen en had een volledige visuitrusting in zijn kofferbak liggen. Inclusief een beste emmer. Dus geen plek voor koffers. Op de achterbank dan maar. Gelukkig hoefde alleen ikzelf er maar bij, voorin dus. 

Op weg naar het vliegveld. Zo in de stad viel het me nog niet op, maar toen we de snelweg op reden kwam er een raar geluid tevoorschijn. Leek net of er een wiel aanliep, of die scheef zat of zo.

Behalve dat ik toch wat bezorgd werd of het er niet af zou lopen werd ik ook nog eens horendol van het geluid zelf. De chauffeur ging steeds harder rijden, want dan werd het geluid en volgens hem ook het probleem een stuk minder. Dat kwam echter niet doordat het geluid minder werd, maar omdat het minder opviel door allerlei andere geluiden. Onder andere was het de airco die te veel stroom nam en daardoor andere systemen beïnvloedde.

Die moest dus maar uit, die airco, raam open voldeed ook. Dat veroorzaakte een soort klap. Dat leidde gelukkig niet tot uitvallen van een en ander en het geluid van de ‘rijwind’ maskeerde een beetje het geluid van het half eraf lopende achterwiel.

Veilig aangekomen op vliegveld, uitermate vriendelijke chauffeur, rekening betaald via WeChat, Top, die Didi.

Cok Harteveld is general manager Van den Berg RoseS, China

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar