‘Hoe heurt het eigenlijk?’

In Oeganda valt er natuurlijk veel te zeggen over hoe dingen gaan en gedaan worden. Toch hebben ze hier altijd plezier in wat ze doen. Ze kunnen een week of nog langer over een probleem praten waar in Europa binnen vijf minuten de servicemonteur is gebeld.

In Oeganda is dat anders en gaat het zijn eigen gang. Er zijn geen problemen, alleen maar oplossingen. Deze oplossingen komen altijd uit een andere hoek dan dat je zelf verwacht. Voor ieder probleem kent men hier wel een oplossing en krijg je gelijk ook weer twee problemen terug. Daar lekker de hele dag over praten met een hele club mannen is natuurlijk mooi. Wij zouden dat zeiken noemen, hier heet dat anders, namelijk overleg.

Een probleem van heel andere orde is de nieuwe welvaart hier in Oeganda. Overal schieten nieuwe winkelcentra als paddestoelen uit de grond en die zijn natuurlijk voor iedereen toegankelijk. Van jong tot oud en van arm tot rijk komen mensen hier winkelen of alleen kijken en rondhangen.

Iedereen snapt dat als je wat koopt dat je moet betalen, maar wat een aantal mensen niet weet is hoe het urinoir werkt. Er staan duidelijke tekens bij hoe het wel en niet moet. Zo mag je niet spieken bij de buren, is het niet toegestaan om je broek op je enkels te houden terwijl je gebruik maakt van het urinoir, mag je niet van vijf meter afstand gaan richten en de mooiste vind ik toch wel dat je er niet met je gat in mag gaan zitten om een grote boodschap te doen.

Allemaal richtlijnen waar wij in Nederland niet eens bij stil zouden staan, omdat het ons als kind al is geleerd door onze ouders. Hier is dat anders; er gaat voor hele bevolkingsgroepen letterlijk een wereld open met nieuwe gebouwen en dus nieuwe gewoontes. Dat zoiets niet altijd mee valt om te leren blijkt wel in deze nieuwe winkelcentra. Er staan hulpjes klaar om iemand uit te leggen ‘hoe het heurt’. Vaak levert dit nogal wat hilariteit op als het bijna dreigt mis te gaan.

Wist u dat de Romeinen 2000 jaar geleden hetzelfde over ons dachten toen ze in ‘Batavierenland’ aankwamen en wij nog nooit een badhuis hadden gezien? Geen gezeik dus meer over dit onderwerp.

Feico Smit,
General manager Royal van Zanten Oeganda