Hulp bij geschil met banken over rentederivaten

Voor kleine bedrijven die een geschil hebben met hun bank over rentederivaten wordt in januari 2015 een klachtenloket geopend. Het loket gaat het klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) heten. De banken betalen er voor.

Het Kifid opent op 26 januari 2015 een tijdelijk loket voor de behandeling van geschillen tussen kleine bedrijven en banken over rentederivaten. Het is een extra loket voor ondernemers die er met hun bank niet uitkomen en voor wie de gang naar de rechter een te hoge drempel is.

Procedure
Het loket staat open voor bedrijven met minder dan 50 werknemers en een omzet of balanstotaal van maximaal 10 miljoen euro. Deze groep kan bij het loket terecht als zij de klachtenprocedure bij de bank hebben doorlopen. Het Kifid behandelt klachten waarvan de claim niet hoger is dan 1 miljoen euro.

Banken dragen de kosten voor dit loket maar van ondernemers wordt wel een bijdrage van 500 euro gevraagd in de kosten voor de behandeling van het geschil en 1.000 euro bij een hoger beroep. Wordt de ondernemer in het gelijk gesteld, dan ontvangt hij dit bedrag terug. De uitspraken van het Kifid zijn bindend.

Bron: De Boomkwekerij