ING: ’Meeste familiebedrijven verwachten groei in 2014’

Tweederde van de familiebedrijven denkt dit jaar omzetgroei te realiseren. Gemiddeld genomen verwachten familiebedrijven in 2014 uit te komen op een omzetgroei van 7%. Vorig jaar boekten familiebedrijven een omzetgroei van 5%, zo blijkt uit het op 7 april verschenen rapport ’Groeiambities in het familiebedrijf’ van het ING Economisch Bureau.

De bank ondervroeg voor het onderzoek 430 familiebedrijven. Dat het merendeel daarvan een omzetgroei van 5% verwacht, noemt ING opvallend, gezien het feit dat er vorig jaar in Nederland sprake was van economische krimp. Familiebedrijven die vorig jaar groei realiseerden, zijn volgens het rapport innovatief, hebben voldoende omvang, zijn internationaal actief, financieel solide en opereren veelal in een nichemarkt.

Groei is voor familiebedrijven eerder een middel om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen dan een doel op zich, zo blijkt uit het onderzoek. Bij 80% van de familiebedrijven is continuïteit van het bedrijf de belangrijkste doelstelling. Een meerderheid van de familiebedrijven heeft een uitgeschreven groeistrategie.

Eigen vermogen
Verder blijken familiebedrijven niet of nauwelijks open te staan voor financiering door private investeerders of een strategisch partner. Dat komt omdat ze het eigendom volledig binnen de familie willen houden, concludeert ING. Groei wordt hoofdzakelijk gefinancierd met eigen vermogen, eventueel aangevuld met bankfinanciering. „Door die voorzichtige aanpak, hebben de meeste familiebedrijven zich goed staande kunnen houden tijdens de recessie. Toch zijn er ook familiebedrijven die harder willen groeien en daar externe partners bij zoeken en vinden”, aldus Ruud van Dusschoten, directeur Grootbedrijf en Instellingen bij ING.