Kabinet reserveert €400 miljoen voor betere bereikbaarheid Randstad

Het kabinet reserveert €400 miljoen voor maatregelen die de bereikbaarheid van de metropoolregio’s Rotterdam-Den Haag en Amsterdam de komende jaren moeten verbeteren. Doordat er in deze twee regio’s tot 2040 bijna een half miljoen nieuwe woningen worden gebouwd, wil het kabinet voorkomen dat de wegen gaan dichtslibben.

Een nieuwe oeververbinding voor de regio Rotterdam moet de A16 en de Van Brienenoordbrug gaan ontlasten. Foto: Shutterstock

Zo komen er in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag tot 2040 zo’n 240.000 nieuwe woningen bij. Dat blijkt uit een gezamenlijk brief aan de Tweede Kamer van de ministers Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (I&W). In de regio starten binnenkort de werkzaamheden voor de nieuwe snelweg A16. Daarnaast komt er een snelweg naar de haven, de Blankenburgtunnel en loopt er een onderzoek naar verbreding van de A20 tussen Nieuwerkerk aan de IJssel en Gouda. Bij de verlenging van het Infrastructuurfonds van 2028 naar 2030 is besloten €200 miljoen apart te zetten voor de aanpak van de wegen rond Rotterdam en Den Haag.

Nieuwe oeververbinding Rotterdam
Minister Van Nieuwenhuizen heeft verder met de regio afgesproken dat er binnenkort een pre-verkenning start naar de mogelijkheden voor een nieuwe oeververbinding voor de regio Rotterdam en de financiering daarvan. Op basis van deze pre-verkenning zal in het najaar in het zogeheten MIRT-overleg worden besloten of er een MIRT-verkenning komt of niet. De nieuwe regionale oeververbinding moet de A16 en de Van Brienenoordbrug gaan ontlasten.

Rottepolderplein Amsterdam
Ook voor de verbetering van de bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam is €200 miljoen gereserveerd. Het gaat in deze regio onder meer om de aanpak van het Rottepolderplein, een van de oudste knooppunten van Nederland waar bijna elke dag files staan. Het knooppunt op de A9 wordt opnieuw ingericht waarbij de verschillende rijrichtingen uit elkaar worden gehaald. Het gevolg is dat het verkeer niet meer hoeft te weven en files worden voorkomen. Dit is goed voor de doorstroming van het verkeer ten noorden van Amsterdam.

Ringen Amsterdam
Daarnaast start een breed onderzoek naar de toekomst van de ringen om Amsterdam. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheden voor versteviging van de A9 zodat het doorgaande verkeer beter gescheiden kan worden van het verkeer dat de stad in gaat. Al deze afspraken zijn gisteren gemaakt in het zogeheten vervolg Bestuurlijke Overleggen MIRT (BO MIRT) Zuidwest Nederland en Noordwest Nederland.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties