Kamer van Koophandel helpt tuinders bij bedenken nieuw verdienmodel

Tuinbouwondernemers die – samen met bedrijven uit de retail, logistiek of handel – aan een nieuw verdienmodel willen werken, kunnen daarbij sinds 31 oktober advies en kennis krijgen via het programma ’Keteninnovatie Tuinbouw’ van de Kamer van Koophandel, zo heeft staatssecretaris Dijksma (EZ) bekendgemaakt.

Dijksma hoopt met het programma, waarin zij € 1 miljoen steekt, zo’n vijfduizend ondernemers te bereiken. De looptijd van het programma eindigt op 31 december 2015.

’Keteninnovatie Tuinbouw’ richt zich primair op bedrijven in de sierteelt, glasgroenteteelt, fruitteelt en boomkwekerij. Om tot een innovatieve product-/marktcombinatie te komen, kunnen ook bedrijven uit bijvoorbeeld de retail, logistiek en de handel meedoen. Zowel nieuwe als bestaande samenwerkingsverbanden komen in aanmerking.

De ondersteuning bestaat uit advies en kennis bij het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen, door de inzet van kennis en netwerken van de Kamer van Koophandel (KvK) en/of derden of van de onderzoekscapaciteit van specialisten. Bedoeling is dat ondernemers worden geïnspireerd met goede voorbeelden en geleerde lessen in keteninnovatie die leiden tot nieuwe verdienmodellen.

Snoepgroenten
Dijksma noemt daarbij ter illustratie de bekende snoepgroenten. Ondernemers in de tuinbouw zijn daarvoor op innovatieve wijze gaan samenwerken met een logistiek bedrijf met als resultaat een gezonde snack die door het hele land steeds voorradig is.

Vrijblijvend aanmelden
Meer informatie over ’Keteninnovatie Tuinbouw’ is te vinden op de website van de KvK. Hier kunnen mkb-ondernemers en/of een collectief in de tuinbouwketen zich ook vrijblijvend aanmelden.