Kleine plus voor Plantion

Plantion heeft in 2014 een resultaat voor belasting gehaald van € 10.000. De omzet lag met € 88.450.000 1% hoger dan het ’rampjaar’ 2013.

Dit maakte algemeen directeur Peter Bakker gisteravond, woensdag 10 december, bekend op de algemene ledenvergadering van de veiling in Ede.

De klokomzet was € 47 miljoen (+3,4%), via bemiddeling werd € 40 miljoen (-1,5%) gerealiseerd en via het Groencentrum € 1,45 miljoen (+1,4%). Bakker wees erop dat de klok toch pluste en dat het wegvallen van klant Max Bahr/Praktiker bijna geheel werd opgepakt door de bemiddeling.

Tegenvaller dit jaar was het faillissement van Bloemengroothandel Vianen in mei, een van de bedrijven in het groothandelscentrum van de Edese veiling. Bakker kwam in juli dit jaar daarom al met een winstwaarschuwing. Hij zei toen te verwachten dat er dit jaar geen winst gemaakt zou worden terwijl in de begroting rekening was gehouden met een resultaat van € 150.000.

2013 was een tegenvallend jaar voor Plantion doordat er grote bemiddelingsklanten wegvielen. In 2012 haalde de veiling nog een omzet van € 100,7 miljoen en in 2011 € 114,7 miljoen.

In 2015 verwacht Plantion een omzet van € 91,8 miljoen en een resultaat van € 182.000. Ze verwacht dat zowel klok, bemiddeling als groencentrum plussen met respectievelijk 3,8%, 2,5% en 3,4%. Bakker noemde het een voorzichtige raming.

De tarieven voor kwekers en kopers blijven komend jaar gelijk. „De kostenverhoging door inflatie zullen we in huis opvangen”, zei Bakker. Hij noemde het een geste naar telers en kopers.

Kaufland
Uitdaging komend jaar is het binnenhouden van een grote klant, het Duitse Kaufland. Het supermarktconcern wijst nieuwe inkooporganisaties aan voor Nederland en Duitsland en het is de vraag waar die bloemen en planten gaan inkopen. Plantion is in onderhandeling met Gasa Germany en met DRC.

In 2015 gaat Plantion onder meer investeren in KOA en webapplicaties. „Fysieke handel blijft ons speerpunt, maar we ontkomen er niet aan na te denken over virtuele handel als e-commerce. We moeten naast de klok, bemiddeling en het groencentrum iets klaar zetten voor de toekomst. Wat precies weten we nog niet”, aldus Bakker.

De focus van Plantion blijft liggen op de bloemist. Afgelopen jaar werden 50 nieuwe klanten ingeschreven. De afgelopen vier jaar haalde de veiling 250 nieuwe klanten binnen, ze heeft nu 650 klokkopers. De omzet is stabiel gebleven doordat klokkopers minder vaak komen, ze kopen efficiënter in, legde Bakker uit.