Kwaliteit

Op vakantie in Nederland besef je eigenlijk hoe ongelofelijk goed onze kwaliteit van bloemen en planten maar weer eens is.

Zelfs bij de supermarkt staan dit keer geen bloemen waarvan je eigenlijk denkt dat die daar niet hadden mogen staan. Op een mooie zonnige morgen stond er zelfs een opgewekt meisje bij ’s lands grootste super de buitenplanten op een deense kar water te geven en ze zong hierbij een liedje. Mensen houden dus echt van bloemen en planten dacht ik snel.

Een stuk minder liefde spreidde zich ten toon bij een volgend bezoek aan een supermarkt in Duitsland. Nog steeds mooi spul, maar de liefde ontbrak. Wat dan weer in een tegenstelling lijkt met het feit dat bijna bij alle Duitse huizen in de tuin en op het balkon een bloemenzee is die met veel zorg iedere dag wordt onderhouden. In potentie zit het er bij onze buren dus wel die liefde voor bloemen en gelukkig maar.

Nou weet ik uit vroegere vakanties dat het in Italië of Spanje helemaal droevig is met de kwaliteit. Over liefde en passie weten ze daar dan wel weer veel, maar dan wijken we af van het onderwerp.

Enig causaal verband tussen liefde cq passie en bloemen is lastig te maken. Wij Nederlanders houden van bloemen maar zijn niet zo passievol als de Italiaan. Wij geven een mooie bos die een week moet staan, en liever twee. De macho Italiaan geeft en hoopt op een amoureuze nacht, dat is het verschil tussen ratio en passie. Want van de kwaliteit van dit met passie gegeven boeket door onze Italiaan moeten wij als Nederlanders huilen tot minstens Kerstmis 2018.

Hoe anders is dit in Oeganda. De gemiddelde Oegandees snapt niets van het feit dat je een bos bloemen geeft als je op bezoek gaat of tijdens een verjaardag. Zoiets groeit aan een struik of plant, maar zet je zeker niet in je huis of hut. Laat staan dat je er ook nog geld voor moet betalen. Hoe stom kun je als blanke zijn om daar voor te betalen? Dan heb je echt te veel geld is de Oegandeese gedachte. Toch gaat dat hier ook veranderen omdat mensen meer gaan verdienen. Geven wij geld uit omdat we er genoeg van hebben of… gewoon omdat het in onze kwalitatieve of passievolle cultuur past?

Feico Smit, algemeen directeur Royal van Zanten in Oeganda