Kwekers zeggen ‘ja’ tegen promotie freesia

Freesiakwekers hebben gisteren ingestemd met de promotie van hun product in het Verenigd Koninkrijk en Rusland.

De kwekers deden dit tijdens de landelijke bijeenkomst van LTO Groeiservice en FloraHolland bij Van den Bos Flowerbulbs in Honselersdijk. 74,1% van de stemwaarde van de stemmende telers was voor promotie. Dat was ruim meer dan de vereiste tweederde meerderheid.

Van de 76 stemgerechtigde telers stemden er 25 voor en 7 tegen. De rest onthield zich van stem. De stemmers vertegenwoordigden 84% van de omzet (€53 miljoen in 2013).

FloraHolland houdt in 2014, 2015 en 2016 0,15% van de omzet die freesiakwekers via de veiling realiseren in voor het uitvoeren van het promotieproject Fabulous Freesia. Jaarlijks is er daardoor een budget van zo’n €80.000 voor het project dat in het Verenigd Koninkrijk en Rusland door Fresh Retail en PrimaLabel wordt gevoerd.

Rusland en VK
In Rusland wordt geprobeerd om meer bekendheid van freesia te genereren. In het Verenigd Koninkrijk is de bloem al bekend en dat willen de uitvoerders van het project door promotie zo houden.

Fabulous Freesia gaat in mei van start. De promotie richt zich op cash-and-carry’s, exporteurs en bloemisten. Offline worden er bloemistenshows gegeven, pso-materiaal ontwikkeld, de vakmedia benaderd, exporteurs gemaild en nieuwe soorten actief geïntroduceerd bij cash-and-carry’s. Online komt er een platform voor bloemisten en consumenten en wordt sociale media ingezet.

Afgelopen jaar voerden telers met het project 0800-Freesia promotie voor hun product in Nederland.

Freesia is de 24-ste productgroep waar er gestemd werd over promotie. Alleen groeneplantenkwekers en kwekers van bol-op-pot kregen geen tweederde meerderheid voor de promotieplannen.