’Marketing is ook een kwestie van trial en error’

    Martine Boekestein was marketeer in de sierteeltsector bij bloemenhandelaren Intergreen en Noviflora. In 2013 stapte ze over naar de wereld van groenten en fruit. De twee sectoren lijken veel op elkaar, zegt ze. Maar de AGF-branche loopt voor op de sierteeltsector met marketingstrategieën bedenken en uitvoeren. Schroom niet, adviseert ze sierteeltbedrijven, start gewoon met marketing.

    Boekestein constateert dat vooral de wat grotere bedrijven marketing zien als een strategisch hulpmiddel om verkoop te stimuleren. Ze pakken marketing serieus op. Bedrijven in de sierteelt en de AGF lopen daarin iets achter, maar in de laatstgenoemde sector is marketing volgens Boekestein wel iets meer ontwikkeld. In de AGF is het verzamelen en uitwisselen van data eerder begonnen. „Je hebt informatie nodig van je klanten om in te kunnen spelen op hun behoeften. Dan ken je je klant beter en sta je sterker in de markt.”

    De bedrijven in de sierteeltsector raad ze aan om met klantonderzoek te beginnen en die informatie te benutten. Juist als de verkoop goed gaat, kan je volgens haar iets opbouwen. Bovendien,weet Boekestein, is er al veel info beschikbaar, onder andere bij Bloemenbureau Holland. Marketing is volgens haar ook een kwestie van trial en error: gewoon starten.

    Een uitgebreid interview met Martine Boekestein, in 2018 bekroond tot Marketing Talent of the Year, staat in editie 41 van het Vakblad voor de Bloemisterij. Online is het te vinden via mijnbloemisterij.nl

    Martine Boekestein werkt sinds januari 2020 bij Nature’s Pride en startte verschillende marketingcampagnes op voor de groente- en fruitsoorten van consumentenmerk EAT ME.
    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties