Meer

Hallo Lucas,
Ik las in het FloraHolland Magazine je oproep om met ideeën te komen waardoor we meer bloemen en planten gaan verkopen.

Nou, helemaal mee eens! Want als er íets is waarmee we de sector kunnen redden, dan dat wel. Dus ik dacht, weet je wat? Ik klim in de pen.

Ja, ik had natuurlijk ook naar zo’n regiobijeenkomst kunnen komen, maar dat kwam een beetje slecht uit. Mijn dochter is in oktober getrouwd, dus dan weet je het wel. Andere dingen aan het hoofd. En het is mijn enige meisje, dus je begrijpt wel dat we ons er niet met een Jantje van Leiden vanaf wilden maken. Het was trouwens fantastisch hoor, groot feest!

Maar nu over die ideeën. Ik weet nog wel wat. Allereerst moeten snijbloemen veel meer op houdbaarheid worden getest. En dan alles wat langer staat dan een week achteraan veilen. Wat zeg ik? Een paar dagen later mag ook. Want bloemen die lang staan houden vazen bezet Lucas. En dat kan niet. Mensen moeten na een week gewoon weer een vers boeket meenemen.

Iets anders is de hoeveelheid. Neem nu planten. Vaak kopen ze er maar één tegelijk. Neem eens een voorbeeld aan cola of aan bier. Kratten tegelijk Lucas. Of een sixpack. Ik zag in datzelfde nummer als waar jij stond een verhaaltje van die twee neven Stolk. Die hebben een fivepack ontwikkeld. Kijk, dat is een mooi begin. Maar ook hier geldt: Zorg dat ze niet te lang staan! Ik zie het bij m’n schoonmoeder. Die vensterbank staat vol. Al een half jaar! Geloof me, je hebt jezelf ermee.

Maar nog belangrijker is het volgende. Als je meer bloemen en planten wil verkopen, dan zeg ik tabak. Ik zeg alcohol. Ik zeg drugs. Valt het kwartje, Lucas? Juist, zorg dat ze er verslaafd aan raken. Dat ze iets als een geluksgevoel ervaren als ze bloemen in een vaas zetten. Die marketeers zouden moeten onderzoeken of we misschien een gelukshormoon als serotonine kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld aan snijbloemenvoedsel. En laten we het dan voortaan niet meer over ‘de consument’ hebben, maar over ‘gebruikers’. Zou dat geen idee zijn? Ik hoor het wel.

Met vriendelijke groet, Kees.

P.S. Wat denk je Lucas, zouden die marketingmensen ook een oplossing weten voor de crisis waar we een jaar of 5 geleden last van kregen?