Metro

Kunming heeft eindelijk weer een lijn van de metro operationeel, lijn 2.

Dit is een belangrijke lijn die onder de hoofdstraat van de stad loopt. Lijn 6 doet het al wat langer. Dit is een relatief kort stukje van het vliegveld naar het noordelijke busstation.

Het metrostelsel, waar eind 2008 aan is begonnen, heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. De kosten zijn inmiddels vele malen over de kop gegaan. Het oorspronkelijke budget van omgerekend 4,4 miljard euro is opgezwollen tot 37,5 miljard euro. Niet alleen door de vanzelfsprekende Chinese vertragingen, maar ook omdat men besloot om er nog eens acht extra lijnen aan toe te voegen.

Beijing Lu, de hoofdstraat van Kunming, heeft jaren last gehad van de aanleg. Afzettingen, verzakkingen, opstoppingen, enzovoort: één grote chaos. Nu is alles aan kant, er is groen aangeplant en alles ziet er weer netjes uit. Alles lijkt in orde. Maar wie oplet ziet dat er niemand de metro-ingang ingaat of uitkomt. In andere grote steden is het daar altijd een komen en gaan. Maar de inwoners van Kunming kijken eerst de kat uit de boom. Als er eenmaal voldoende mensen zonder ongelukken weer heelhuids boven de grond zijn gekomen, zullen er meer mensen de metro gaan nemen.

Totdat het een keer regent, dan blijft iedereen er weer uit omdat men schijnbaar bang is dat de boel inzakt en men als een mol onder de grond vast komt te zitten. Dus in de regentijd zullen de eerste tijden de wagons weer zo goed als leeg zijn.

Chinezen vertrouwen niemand. Zelfs hun eigen landgenoten niet. Daarom hebben ze ook geen vertrouwen in de producten die geleverd worden. Of dat nu om babymelk gaat of om een metrolijn. Er zijn te veel dingen misgegaan met projecten waar inferieure materialen waren gebruikt. Die huiverigheid begrijp ik wel, het gesjoemel niet. Laat de metro dus eerst maar eens een poosje zonder ongelukken rijden voordat ik me er in waag.

Saillant detail tot slot. De testrijder van onze Kunmingse metro kwam om het leven tijdens de eerste testrit op lijn 2. De trein raakte van het spoor waardoor de airco van het plafond viel, boven op de machinist…

Cok Harteveld is general manager Van den Berg Roses