Afgelopen weekend was het weer nationale monumentendag in Nederland. Dit is vanaf 2016 de week waarin de Nationale Zomerbloemen Tentoonstelling In Naaldwijk zal plaatsvinden. Een vast weekend heeft zo zijn voordelen tegenover de wisselende data in augustus, zoals dat voorheen het geval was.
Ik ben wat minder positief gestemd over deze verplaatsing. Allereerst om een persoonlijke reden, aangezien het assortiment van met name verse snijhortensia’s in deze periode steeds kleiner wordt. Het wordt halverwege september voor mij en veel collega kwekers steeds lastiger om de Oude Kerk in Naaldwijk op te sieren met blauwe, paarse, roze, witte of rode hortensia’s. Dat zijn toch wat meer zomerse kleuren dan de classic varianten die vanaf september een grotere rol gaan spelen. Deze herfsttinten lijken wat minder geschikt voor een zomerbloemententoonstelling.
Het bleek voor de organisatie met name lastig de tentoonstelling te organiseren tijdens de plaatselijke feestweek. Naast logistieke uitdagingen die dit met zich meebrengt, was zij van mening dat dit een groot gedeelte van de doelgroep afschrikt. Deze doelgroep, waarmee de oudere generatie werd bedoeld, zou de drukte van de feestweek namelijk liever vermijden. Ik kan natuurlijk begrijpen dat dit voor de oudere generatie een struikelblok kan vormen. Echter, waarom wordt dit als belangrijkste doelgroep gezien?
Ik ben van mening dat juist de jongere generatie een belangrijke doelgroep moet zijn voor de sierteeltsector en dit evenement. Ik denk dat er in de leeftijdscategorie 20-40 jaar meer winst valt te behalen wat betreft uitgaven aan bloemen/planten dan in de oudere generatie, welke relatief gezien al meer uitgeeft aan sierteeltproducten dan de jongere generatie. En juist die jongere generatie zal de kerk eerder binnen stappen wanneer zij toch al in de buurt zijn voor een avondje feesten in het dorp dan in een ’anoniem’ weekend in september.
Maar bovenal moet ik de organisatie, zoals ieder jaar, weer complimenteren met weer een prachtige editie van de zomerbloemententoonstelling. Ik was erg onder de indruk van de aankleding van de Oude Kerk, en ik heb van andere mensen ook alleen maar positieve geluiden gehoord. Petje af! Een mooi uithangbord voor het Westland en de sierteeltsector en ik doe er volgend jaar dolgraag weer aan mee.
Als ik bovendien zie hoe de Westlanders, die toch al wat bloemen en planten gewend zijn, onder de indruk waren, probeer ik me weleens voor te stellen hoe mensen in pakweg Amsterdam, Hamburg, Milaan of Moskou zouden reageren wanneer wij met zijn allen daar een kerk om zouden toveren tot een bloemparadijs. Dat zou pas goede reclame zijn voor het Nederlandse sierteeltproduct en daarmee misschien wel bijdragen aan de doelstelling van FloraHolland: Meer mensen die meer uitgeven aan bloemen en planten.
Ron van Leeuwen