Nieuwe bloemen- en plantenpromotie in Rusland

Ontwerp en communicatiebureau PrimaLabel is een nieuw initiatief gestart voor promotie van bloemen en planten op de Russische markt: PrimaFlora.

PrimaFlora gaat gebruikmaken van vijf Russische sociale mediakanalen, een collectief online platform en offline activiteiten door heel Rusland. Op die manieren krijgen kwekers en handelaren uit Nederland de gelegenheid om rechtstreeks in contact te komen met de handel en bloemisten.

Volgens Daphne Hoogeveen, marketing en communicatieadviseur bij PrimaLabel, lopen de Russen voor met sociale media. Als een reactie op het jarenlang verstoken te zijn geweest van informatie zijn veel Russen continu op zoek naar informatie en gebruiken ze daar onder meer de sociale media voor.

Naast online communicatie wordt in september op een vernieuwende manier deelgenomen aan de beurs Flowers in Moskou. Hoogeveen geeft aan dat PrimaFlora niet alleen wil faciliteren in m2’s, maar vooral ondersteunen in presentatie, communicatie en het maken en onderhouden van contacten met Russische partners. Hiervan kunnen zowel kwekers als handelaren profiteren.

Hoogeveen: „We willen een bruggenbouwer zijn tussen kwekers en handelaren uit Nederland en Russische handelaren. We willen partijen actief met elkaar in verbinding brengen.”

PrimaLabel springt met PrimaFlora in op een gat dat is achtergelaten door het wegvallen van Bloemenbureau Holland in Rusland. Ze kreeg – de eigenaresse is de Russische Elena Kazakova – steeds meer vraag van kwekers en exporteurs of ze niet wat op de Russische markt kon gaan doen.