Nog meer van hetzelfde?

In Brazilië zijn er veel twijfels over de economische ontwikkelingen in 2015. Wat voor maatregelen van de nieuwe regering hangen er boven ons hoofd? In hoeverre houdt de consument de hand op de knip? Wat betekent dit voor de verkoop van bloemen en planten?

We zijn zo gewend aan groeicijfers boven de 10% en houden dat graag zo. Vooral de groeicijfers in potorchideeën, phalaenopsis en alstroemeria waren in 2014 uitstekend.

Elk bedrijf heeft zijn bezorgdheid over de toekomst. We weten dat veranderingen snel kunnen gaan. Hoe op veranderingen in te spelen en in welk tempo? Als innovator of meer als volger? Het kan snel gaan als een bedrijf de ontwikkelingen mist. Bekende voorbeelden zijn Kodak en Nokia. De marktpositie verslechtert dan heel snel. Zeg nooit dat dit bij jouw bedrijf niet kan gebeuren!

In een kritische blik op 2014 ontdekte ik dat het assortiment bloeiende potplanten in 2014 wederom is verschraald. Dit is een tendens die al enkele jaren voortduurt. Zaak dus om goed uit te zoeken welke soorten niet meer worden geteeld, welke kwekers deze producten teelden en met welke redenen zij hebben besloten de productie te stoppen.

En vervolgens: welke acties kunnen we vanuit de coöperatie nemen om vernieuwing en verbreding van het assortiment te ondersteunen? Waarom produceren onze 300 leden minder soorten? Een breed assortiment is zonder twijfel één van de strategische kernpunten voor de marktplaats.

Ik hoor hier vaak zeggen dat de gemiddelde klant niet zo happig is op nieuwe soorten. Lastig te verkopen, veel moeilijker dan het gangbare assortiment. Dat sterkt dan weer de visie dat we de informatie verder in de keten moeten krijgen. De eindklant moet goed geïnformeerd worden en om de gewenste soorten vragen.

In 2015 staan veel acties op het programma om informatie verder in de keten te krijgen. Verkoop via de webshop Veiling Online, marketing via sociale media en marketing middels diverse andere media. Het is daarbij belangrijk dat introducties tijdig bekend worden gemaakt en alle ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Dit betekent dat we constant in gesprek moeten blijven met breeders en hun vertegenwoordigers, leden, klanten en andere betrokkenen in de keten. Laten we scherp blijven en de marktplaats sterk houden. Niet inslapen en eindigen als een bedrijf zoals Kodak.

André van Kruijssen