Nu in het vakblad

€ 346

Vakblad voor de Bloemisterij

Abonneer nu
  • OMSLAGARTIKEL: Naar één groot warmtenet in het Westland

    In het Westland gonst het van de plannen voor aardwarmte en restwarmte. Een gebiedsdekkend warmtenetwerk zou al die initiatieven aan elkaar kunnen knopen en het hele Westland van warmte voorzien. Wat is er nodig voor zo’n netwerk? LTO Glaskracht heeft dat laten onderzoeken door onder meer Energie Transitie Partners. Daarbij zijn ook de eisen en wensen van de tuinders op een rij gezet. Met als doel: klimaatneutrale glastuinbouw in 2040.

  • FOCUS: Impressie International Floriculture Forum

    De luchtvrachtsector verkeerde enkele jaren geleden in zwaar weer. Ook bij KLM Cargo hakte dat er flink in. De luchtvrachtvervoerder leed zware verliezen en moest zeven vrachtvliegtuigen de deur uit doen. Vier jaar geleden besloot de carrier het roer om te gooien en weer te gaan investeren in luchtvracht. Het vervoer van bloemen krijgt daarbij de volle aandacht, zo stelde CEO Pieter Elbers van KLM op 6 november tijdens het International Floriculture Forum (IFF) in Vijfhuizen.

  • INTERVIEW Sander Kroll:

    Recent verscheen het vijfde boek van Sander Kroll ter inspiratie. De focus ligt deze keer op grote groenprojecten in de hele wereld in openbare gebouwen, kantoren en winkels. Volgens Kroll zouden designers en architecten veel meer planten gebruiken als ze meer informatie zouden krijgen. „We moeten ons schamen.”

  • BEDRIJFSSCAN: Luiten Kwekerij breidt uit, mede door yucca's

    Regelmatig moest Luiten Kwekerij in het voorjaar nee verkopen als klanten aanklopten voor yucca’s. Door ruimtegebrek werden dan de aantallen van deze tropische plant naar beneden geschroefd ten faveure van een breed assortiment mediterrane planten. Dus leefde het idee om uit te breiden; een idee dat in een stroomversnelling kwam door het stoppen van een collega-yuccakweker.

  • VAKGELUIDEN: ’Biologische bestrijding in cyclamen is geïntensiveerd’

    In week 38 heeft Bas Sonneveld de eerste cyclamen op de markt gebracht, die in juni zijn opgepot. Nog meer dan vorig jaar, nu rond de 40%, heeft Sonneveld zijn assortiment ingeruimd voor rassen met gekrulde, geurende bloemen afwijkend van het standaardassortiment. De markt is hiervoor kleiner, maar hij hoopt zich hiermee net als vorig jaar meer mee te kunnen onderscheiden.